Základní výuka - základní pohyby

Učíme se od začátku - jak se postavit, jak pracovat s postojem, kroky, posuny, úskoky a úhyby, přískoky a přísuny, jak vnímat své těžiště, jak se chránit a jak měnit výchozí podmínky postavení. V sebeobraně se lidé učí bojovému střehu, krokům v něm, krytu rukou, blokům rukama i nohama, úderům a kopům, sevřením, páčením a škrcením a držením útočníka pod kontrolou. Ze všech těchto pohybů se skládají nejrůznější kombinace (bojové techniky) a ty se pak zdokonalují ve cvičném sparringu.


     Bojový střeh - postoj - je uvolněný, s lehce sníženým těžištěm, na plných chodidlech. Mezi chodidly je šíře cca na délku ramen, což zajišťuje stabilitu pohybu do stran (například úhybů před údery). Přední chodidlo míří dopředu k cíli, tedy k postavě útočníka. Zadní chodidlo je k přednímu v cca pravém úhlu a zajišťuje stabilitu postoje a dobrý odraz při pohybech vpřed (útok, protiútok). Kolena jsou uvolněna, váha těžiště je mírně posunuta k zadní noze. Obě ruce vytvářejí kryt (štít) před krkem, který je nejzranitelnější částí těla. Trup celkově drží svislou osu, horní polovina těla se při pohybech a krocích posouvá a od pasu nahoru drží svislou polohu. Těžiště nikdy nejde mimo prostor mezi chodidly, pokud je třeba se dostat více dopředu, nebo dozadu, posouvá se tělo kroky, úkroky, posuny, nikoli vykláněním, či zakláněním horní poloviny těla s těžištěm mimo prostor chodidel (ztrácí tím stabilitu a rovnováhu).


Ukázka tréninku nejjednoduššího - přímého - kopu pro začátečníky.

     V systému sebeobrany BODYGUARD COMBAT ART jsou základem techniky a principy japonského bojového umění NINJUTSU, doplněné o prvky z WING TSUN KUNG FU, dále kickboxu, boxu, juda, jiu-jitsu, bo-jutsu, ken-jutsu, escrima a o kombinace boje s nožem armádních jednotek Green Berets. Veškeré techniky jsou ale přiměřené svou náročností běžné veřejnosti, nepotřebujete ani velkou fyzickou sílu, ani gymnastickou obratnost, nebo pohybový rozsah profesionální baletky. Techniky, které učíme, můžete provádět v běžném civilním oblečení v reálném prostředí ulice, parku, chodby domu, schodů a pod ....

     Proto se údery provádějí spíše spodní plochou otevřené dlaně, která je dostatečně pevná i u netrénovaných a slabších dívek, dětí, seniorů .... než sevřenou pěstí, u které je třeba zpevňovat zápěstí pravidelným tréninkem do boxerského pytle, nebo "makiwary" (úderová plocha na zdi, nebo sloupu). Pokud přeci jen používáme sevřenou pěst, je vždy orientována při úderu kolmo a údery jsou kratší, nepropínáme ruku (i za úderem se neustále kryjeme, v podstatě schováváme, nikdy se úplně neodkryjeme) a pokud je potřeba udeřit do větší vzdálenosti, uděláme příkrok a necháme úder krátký.


Ukázka úhybného manévru tělem při couvání.

     Kromě přímých úderů pěstí a spodní plochou dlaně trénujeme údery švihové (klouby pěsti), seky malíkovou hranou, údery předloktím a lokty.

      Kopy vedeme hlavně na spodní polovinu těla, tedy na pas, rozkrok, vnitřní a vnější stranu stehen, kolena, holeně, nárty a prsty u nohou. Technicky provádíme kopy přímé (patou), obloukové (nártem, nebo holení), boční (patou) a švihové (malíkovou hranou chodidla, nebo chodidlem).

     Kopy se dají provádět v různých variantách, z přední i zadní nohy, z půlotočky i otočky, dají se navazovat a kombinovat. Ke kopům patří i krátké prošlapy chodidlem a tlaky holení. Údery se dají provádět jako "řetězové", tedy navazovat jeden za druhým, aniž bychom vraceli ruce do výchozí pozice.


Každý základní kryt i úder i jednoduchá kombinace je třeba neustále trénovat.

      Nejrůznější druhy zachycení, držení, sevření, páčení a škrcení útočníka v boji ve stoje, u stěny, v sedě, či na zemi jsou velmi rozmanité a trénují se v bojových školách, klubech i armádách. Ve sportu je najdeme v judu, jiu-jitsu a ultimátních stylech, ale i například v řeckořímském zápase, ruském Sambo a pod ... Pro sebeobranu vybíráme jen základní prvky, které dokáže po určitém tréninku zvládnout každý. Zásadní je takový výcvik pro dívky a ženy, které se chtějí bránit v situaci znásilnění, kdy už jsou na zemi a útočník na nich klečí, sedí, leží, nebo je tiskne k zemi (podlaze, posteli a pod.).


Ukázka přímého údeu spodní plochou otevřené dlaně.

     Základní prvky obrany se zbraní v ruce se v systému sebeobrany Bodyguard Combat Art soustředí na různé podoby tyče a krátké hůlky, nože a mačety a pásu (provazu, řetězu, drátu, šály a jiných předmětů z látek).

     Okrajově se věnujeme i technikám odzbrojení (odebrání střelné zbraně z rukou útočníka) v situaci, kdy už vám jde opravdu o život a je to "buď a nebo", správného spoutání, či nasazení pout (omezení útočníka v pohybu do příjezdu Policie).