Základní trénink pro všechny

Základní pohyby sebeobrany pro všechny - děti, ženy, širokou veřejnost


     Každé umění, kterému se učíme, začíná základy. Ať už se chceme naučit malovat obrazy, mluvit cizí řečí, bruslit na ledě, modelovat sochu z kusu kamene, nebo ubránit sebe a své nejbližší fyzické agresi - v každém případě musíme začít se základy, na kterých teprve stavíme pochopení a ovládnutí toho, co se snažíme si osvojit.

      Při samostudiu je třeba věnovat základům více času a disciplíny, než jindy, protože jste zároveň žákem i sami sobě trenérem. Nikomu se nechce donekonečna dělat jen základní kroky, každý by nejraději ihned začal s bleskovými údery pěstí a s kopy ve výskocích s otočkami ve stylu Jeana-Claude van Damma.  Ale všechny údery i kopy a jiné pohyby mají svůj základ právě v základních krocích. Když si nedáte dostatek času vložit do "programování" svého těla základy, tedy pohyb s dobrou stabilitou, s vyváženým těžištěm a s minimálním odkrytím pro zásahy protivníka - bude vše co se naučíte, špatné, ať už tomu pak věnujete jakoukoli dřinu a čas. Je to jako stavět krásný a drahý dům na břehu řeky a neudělat mu dobré pevné a stabilní základy - první povodeň ho spláchne, ať jste ho udělali jakkoli hezký a drahý.


      Při tréninku s trenérem vás trenér vidí a opravuje vás. To u samostudia nemáte a proto je dobré přijet zpočátku na jeden dva, tři víkendové workshopy a nechat se od nás opravit a vyladit právě v základech. Samozřejmě že se můžete kontrolovat a opravovat do určité míry i sami, ale jen do určité míry. Můžete trénovat před zrcadly a můžete pozorovat své pocity při tréninku, zda nejste příliš napjatí, zda se vaše pozice nevychyluje ze stability a podobně, zda se vám dobře dělají kroky a pohyby. Dohled zkušeného trenéra je ale zpočátku neocenitelný, už jen proto, že když se hned na začátku naučíte dobře základní postoje, kroky, úhyby a posuny, kryty, bloky, údery a kopy, pak už jen kombinujete dobře naučené prvky do technik a ve cvičném sparrinu k ním připojujete dobré reakce. Je hodně věcí, které zkušený trenér pozná hned a vy si je uvědomíte až za měsíce tréninku.

     Když se ale na začátku naučíte základy špatně, pak jdete ke své vlastní škodě úplně špatným směrem do slepé uličky a vracet se z ní a znova se na startu učit dobře - tedy vám přeprogramovat špatné návyky na dobré - trvá desetkrát déle, než vás dobrým návykům učit ihned od první minuty.

     Ideální přístup k samostudiu sebeobrany?  Především je třeba rozumět své motivaci se něco naučit, co vám pomůže v krizových situacích - co vám ale také zvedne zdravé sebevědomí a probudí vaši sebedůvěru. Co vám zlepší motorickou pohyblivost a pohyb obecně, nebudete zakopávat a padat a když už zakopnete, většinou to ustojíte a nespadnete. Zrychlí se vám reakce, což velmi ocení například řidiči při jízdě autem. Dokážete lépe odhadovat, co se kolem vás děje a do jaké míry vás to ohrožuje, či omezuje a také dokážete lépe odhadnout, zda na "zvládnutí" této situace, ještě máte, nebo už ne a je potřeba ustoupit. Bojová umění, to není zdaleka jen o fyzickém souboji - to je o výrazném zvýšení vašich schopností obecně.

      Sebeobranu se můžete začít učit sami. Ideální je neprve ale přijet na workshop základů. Dobré je potom mít pro pozdější tréninky partnera, podobně starého, podobně vysokého a podobně těžkého - u chlapců a mužů. Dívky a ženy by si měly najít partnera o něco většího a těžšího, kterému ale dobře důvěřují a pustí si jej blíže k tělu. Dívkám a ženám totiž spíše než kopy a údery při rvačkách na ulici hrozí obtěžování, nebo sexuálně motivované násilí a při jejich výuce tedy více vycházíme z různých podob držení rukou, sevření v pase, objetí, škrcení krku, poražení na zem a držení na zemi, zalehnutí a pod ...

      Trénujte vždy tak, aby vaše pohyby měly zcela reálnou délku a směr. Proto trénujte pomalu a opatrně, měkce, ale přesně. Pokud se chcete naučit bránit proti úderu pěstí na nos, musí při tréninku útočník vést úder opravdu na váš nos a až do místa, kde váš nos opravdu je. Naznačovat vám něco půl metru před nosem nemá žádný smysl. A na druhou stranu smyslem tréninku je dovolit tělu, aby se pohyby, kombinace, techniky a reakce naučilo a převzalo, tak mu to umožněte, ať je při pomalém a měkkém nácviku uvolněné, nikoli strachy křečovitě sevřené a ztrnulé.  Stejně tak když muž simuluje například škrcení dívky, mějte oba rozum a ani útok, ani obranu netrénujte hrubě a naplno - trénujte příšlušné kombinace pohybů a reakcí pomalu, opatrně a neubližte si přitom - v reálném ohrožení pak nastoupí kombinace strachu, vzteku a adrenalinu a pokud máte naučenou techniku, tvrdost a síla už do ní "vstoupí" sama.