Základní pohyby


     Každý sport, pohyb, či disciplíná začíná základními postoji, kroky, držením těla - ať už tancujete, žonglujete, nebo bojujete - buď máte dobré základy a na nich pak stavíte další kombinace, či choreografie, případně svůj freestyle, nebo ne a cokoli na ně nasadíte, bude špatné stejně, jako ty základy.

      V sebeobraně je nejzákladnější najít pozice a pohyby, které vám umožní se dobře bránit i protiútočit, udržet útočníka, nebo ho dostat na zem a sami nespadnout pod něj, nebo si neublížit. K tomu je potřeba pohyblivost i stabilita, dobré cítění svého těžiště a rovnováhy a neustálé krytí, ze kterého vycházejí i protiútoky.

      Svůj trénink doma začněte právě tímto - samotnými základy. To můžete trénovat i sami, případně s někým, kdo vás může opravit v pozicích. Dobrým pomocníkem je zrcadlo, ve kterém se vidíte a můžete se opravovat i sami.

      Nejprve trénujte pozici základního bojového střehu - má lehce snížené těžiště, plnými chodidly jste na zemi, šířka postoje je asi cca na šířku vašich ramen. Ruce máte před sebou jako kryt.

       Následně trénujte v bojovém střehu kroky, příkroky, stažení zpět, odkrok stranou, otočky, odsuny - dbete na rovnováhu, těžiště, lehkost pohybů a neustálé krytí rukama.

     Pak přijdou řadu bloky na nejrůznější druhy útoků a výpady do protiútoku - k tomu potřebujete dobře a rychle přenášet těžiště ze zadní nohy na přední a naopak a také mít dobrou rotaci ve svislé ose - pro různé úhyby a také pro dynamiku úderů i bloků.

       Vaše tělo se musí pohybovat samo a cítit se u toho stabilně, lehce při rychlých pohybech a silně v dynamických zpevněních. Všechny pohyby jsou doprovázeny dechovou prací - přesuny s nádechy, dynamické pohyby s výdechy a zpevněním těla.

       Velkou pozornost věnujte tomu, abyste se při žádných pohybech neodkrývali - alespoň ne zbytečně moc. Když jedna ruka provádí úder, druhá vás stále brání. Tělo je stále natočené k soupeři tak, aby poskytlo co nejméně odkrytých ploch k útoku.