Sladkosti bez cukru

Jarmila Mandžuková, Nakladatelská a vydavatelská agentura NAVA 1994


Sladkosti bez cukru

Jarmila Mandžuková, Nakladatelská a vydavatelská agentura NAVA 1994


      Nad názvem této knihy možná nevěřícně kroutíte hlavou. Ale rozsáhlý rceptář pokrmů připravovaných bez použití cukru (včetně umělých sladidel) vás přesvědčí, že to možné je. V uvedených receptech jsem se snažila vyhnout se cukru zcela, jeho více než plnohodnotnou náhradou je včelí, či rostlinný med. Vyjímku tvoří v některých receptech doporučovaný vanlkový cukr, používaný pro typicé aroma a moučkový či skořicový cukr sloužící k poprášení či obalení některých druhů sladkého pečiva.

      Touto knihou, ve které je uvedeno více než 200 receptů na sladké pokrmy, chci vyjít vstříc nejen zastáncům zdravé výživy, ale především všem, kteří usilují o zdravější způsob života. Málokdo si totiž plně uvědomuje, jak nebezpečná je pro náš organismus zvýšená konzumace cukru.

      Lidský organismus, stejně jako vše živé v přírodě, má v sobě zakódovanou potřebu rovnováhy a harmonie a nejvíc je poškozován jejich narušováním. A právě cukr patří k nejzáludnějším narušovatelům. Do souvislosti s kolísáním hladiny cukru v krvi je dávána řada stavů organismu - únava, vyčerpanost, bolesti hlavy, neklid a nesoustředěnost ....

     Jedním z velkých problémů výživy je nepřiměřeně vysoká energetická spotřeba, která se u části populace projevuje nezdravou obezitou. Cukr dodává tělu tzv. "prázdné kalorie", slouží tedy pouze jako zdroj energie. Je to v podstatě čistá chemická látka, získaná rafinováním z řepy, v níž nezůstaly žádné biologicky cenné látky.

    Cukr ohrožuje hospodaření s vitamíny a rozmanitými minerálními látkami. Platí, že čím více spotřebujeme cukru, tím více okrádáme tělo o cenné látky, v naší výživě i tak chronicky nedostatečné.

       Zvýšená konzumace cukru přetěžuje činnost slinivky břišní. To se projevuje nedostatečnou tvorbou inzulinu a onemocněním cukrovkou (diabetes). Vzrůst tohoto onemocnění je neradostný, často se objevuje již v dětství.

.................

      Opusťme tuto smutnou bilanci. Vyberte si proto z receptů na sladké pokrmy - polévky, nákypy, knedlíky z ovocem, lívance, mučníky, drobné pečivo, nápoje a další, při jejichž úpravě i konzumaci se obejdete bez cukru.

Doporučená a zajímavá videa z originální produkce NET-TV Mozaika - přihlašte si odběr našeho You Tube kanálu :