První lekce základních pohybů

(Pokud vám nejde video pustit přímo na této stránce, proklikněte u něj vpravo dole na You Tube)


Základní bojový postoj - Basic Combat Stance


Bojový střeh - Combat Guard


Kroky vpřed a vzad - Forward and Back Steps


Přímý úder přední ruka - Straight Hit Front Arm


Přímý úder zadní ruka - Straight Hit Back Arm


Přímý kop zadní noha - Straight Kick Back Leg


Kladivový úder spodní plochou pěsti - Hammer Hit


Úder pěstí ze strany - hák - Side Hit


Obloukový kop zadní noha - Side Kick Back Leg



       Představte si, že jste u mě na úplně první lekci sebeobrany - učíte se od úplně prvních základních pohybů, pomalu, měkce, dáváte si hlavně pozor na dobrý průběh postoje, kroků, úderů, kopů, bloků a jejich krátkých kombinací. Učíte se pohybu v lehce sníženém těžišti, tomu, jak využívat ruce jako kryt a tomu, jak v těchto základních pohybech dýchat a s dechem používat zpevnění a uvolnění těla. V průběhu tréninku se nikdy nesrovnávejte s kýmkoli jiným, vždy jen sami se sebou. Dnes jste o krok lepší než včera a zítra budete o další krok lepší, než jste dnes - jen to je důležité, nic jiného.

       V prvních trénincích podle této stránky se seznámíte s naprosto nejzákladnějšími pohyby sebeobrany - střeh, kryt, kroky, údery a kopy. Seznámíte s nimi své fyzické tělo, které se je pomalu naučí provádět - a tím se časem dostanou do vašeho energetického těla a přes pohybovou paměť se z nich po určité době stanou intuitivní reakce a stálé návyky. Jak to bude dlouho trvat právě vám, netuším, každý je jiný a každý bude mít jiný přístup, vůli - i disciplínu sám k sobě. Základem úspěchu je pravidelnost a trpělivost. Trénujte zpočátku zvolna, měkce, pomalu. Lépe třikrát týdně jednu hodinu, než jednou týdně tři hodiny - vaše tělo si na pohyby potřebuje zvyknout a vstřebat je - a to se nestane hned.

      Později ke všem pohybům přidáme i dechovou součást a s dechem spojené uvolnění i zpevnění, dynamiku pohybů a podobně, ale krokem číslo jedna je dobře provedený pohyb a porozumění jeho principům - tedy tomu, proč budete dělat to, co budete dělat.

Základní bojový postoj - Basic Combat Stance :

       Postoj v rámci pouliční sebeobrany je především takový, který vám na jedné straně poskytuje stabilitu a na druhé straně schopnost rychlého pohybu všemi směry. Proto je vyšší, ale s uvolněnými koleny a chodidly plně na zemi, s těžištěm někde mezi chodidly. Šířka postoje je na cca šířku vašich ramen, to vám poskytuje stabilitu do stran. Délka je individuální, musíte si zachovat volnost okažitého pohypu - kroku, úhybu, přísunu, či odskočení. Postoj je vždy stranový - jednou stranou těla jste vždy natočeni víc k útočníkovi - a ruka i noha této PŘEDNÍ strany jsou vepředu, ruka a noha ZADNÍ strany jsou vzadu. Obecně vás přední strana kryje a zadní vám poskytuje opěrnou stabilitu. Chodidlo přední nohy míří přibližně na útočníka, chodidlo zadní nohy míří do strany - obě vytváření jakoby písmeno "L".

Bojový střeh - Combat Guard :

      Paže v základním bojovém střehu vytvářejí vaši obranu v horním a středním pásmu (hlava, krk, hruď, žebra a břicho), jsou vaším štítem. Když si jako vizuální pomůcku představíte provázek, natažený od vašeho krku ke krku útočníka, tak se tohoto imagnárního provázu oběma rukama jednoduše chyťte - a máte vychozí kryt (pozici) rukou. Přední ruka je vždy shodná s přední nohou (pravá-pravá / levá-levá), pěsti jsou sevřené, palce jsou přiložené zvenčí ke sbaleným prstům, zápěstí je v rovině s předloktím. Tento bojový střeh a pozice paží jsou nejen základem vaší obrany, ale také výchozím bodem vašich protiútoků, tedy úderů, kopů, chycení a pod ....

Kroky vpřed a vzad - Forward and Back Steps :

      K pohybům v boji patří nejen kroky vpřed a vzad, ale i úkroky stranou, otočky, přísuny a odsuny a pod .... V kroku dopředu i dozadu je důležité, abyste si udrželi dobrou stabilitu a rovnováhu. Při krocích nezvedejte těžiště, neskákejte jako klokan, držte se spíše v lehce snížených kolenou, jako byste bruslili na ledě. Vaše svislá osa se nekymácí, horni polovinu těla nijak nevychylujte a nekruťte a s těžištěm nikdy neopouštějte prostor mezi vašimi chodidly. Pokud potřebujete překonat delší vzdálenost, než je běžný kratší krok, nenatahujte se mimo těžiště, ale udělejte kroky dva, nebo tři.

Přímý úder přední ruka - Straight Hit Front Arm :

Základní a zásadní úder - Provádíme jej s kolmo postavenou pěstí (nepřetáčíme ji vodorovně, jako například v karate), protlačenou co nejblíže středové ose přímo vpřed. Paže se nepropíná (riziko pro loket), ale zůstává mírně pokrčená. Pokud úder nedosáhne na cíl, nenatahuje se ruka, ale tělo se přísunem přisune blíž.

Přímý úder zadní ruka - Straight Hit Back Arm :

Pro úder ze zadní ruky platí totéž, co pro úder z přední ruky, s tím rozdílem, že zadní ruka musí být přenesena dopředu přetožením boků ve svislé ose - společně s posunem těžíště k přední noze a vtočením zadní nohy dovnitř (opřete se o bříško chodidla). Tím docílíte i větší síly úderu, podpořeného zpěvněním celého těla. Úder ze zadní ruky je obecně pomalejší, ale silný, zatímco úder z přední ruky je rychlejší, ale slabší.

Přímý kop zadní noha - Straight Kick Back Leg :

Přímý kop je zjednodušeně "přímé šlápnutí do protivníka". Můžete jej provádět jen silou a rychlostí nohy, kdy tvrdě dupnete (nejlépe pevným podpatkem) na cíl - do stehna, do břicha, do žeber ..., čímž způsobíte bolest, lehké zranění, nebo útočníka zastavíte, když se k vám přibližuje ...... nebo do kopu vložíte i plnou váhu svého těla s úmyslem protivníka "odšlápnout", tedy odhodit od sebe, shodit na zem (uvolnit si tak cestu k útěku a pod ...). Při kopu se nevytáčení boky, je to přímý rovný kop patou, nebo chodidlem (i podle druhu obuvi). Začíná s nádechem zvednutím zavřeného kolene nahoru k hrudi a prošlápnutím patou/chodidlem přímo vpřed - s výdechem a zpevněním.

Kladivový úder spodní plochou pěsti - Hammer Hit :

Toto je úder spodní plochou sevřené pěsti - podobný úderu kladivem při zatloukání hřebíků. Používá se například proti nosním přepážkám (nosní chrupavky, které se roztříští a velmi silně to bolí), na ústa (rozbité a krvácející rty, případně vyražené zuby). Pokud je ve vaší pěsti i cokoli, co jste nahmátli v kapse (klíče, tužka ...) můžete koncem tohoto předmětu zasadit daleko bolestivější úder (do svalů a měkčích částí těla), než jen samotnou pěstí - obrana s použitím Yawary (v dalších lekcích).

Úder pěstí ze strany - hák - Side Hit :

Úder podobný klasickému boxerskému háku - zde používaný v případě sevření (obejmutí trupu v pase), nebo natlačení ke zdi, v případě boje ve stísněném prostoru (ulička ve vlaku, WC ....). Úder je krátký, pěst dopadá ze strany, dynamika vzniká z rotace těla/boků v kolmé ose těžiště.

Obloukový kop zadní noha - Side Kick Back Leg :

Tento kop dopadá na cíl ze strany - buď špičkou, nebo nártem pevné boty, nebo v případě, že máte jen lehkou obuv, nebo jste naboso, tak pevnější  holení. Cílem jsou stehenní svaly, kolena ze stran, břicho, ledviny, či žebra.

Kop začínáme švihovým nápřahem zavřeného kolene vpřed - švih vás zároveň na stojné noze mírně pootočí a holeň pak máte víc vodorovně - tu pak s výdechem a zpevněním propneme do kopu.

Rozhovory k videovýuce sebeobrany


Jak se připravit na přicházející krizové roky?


Co je to vlastně sebeobrana?


Jak poznat dobrou školu, nebo kurz sebeobrany?


Dá se sebeobrana naučit z videí?


Jak začít trénovat sebeobranu?


Jak dlouho trvá naučit se sebeobranu?


Mohou se lidi někde setkat na společném tréninku?


Jsou v sebeobraně i nějaké zbraně?