Naučte se používat barvu kreativně

Bryan Peterson a Susana Heide Schellenbergová, nakladatelství Zoner Press Brno a.s. 2017     www.zonerpress.cz



Naučte se používat barvu kreativně

Bryan Peterson a Susana Heide Schellenbergová, nakladatelství Zoner Press Brno a.s. 2017  www.zonerpress.cz


      Uznávaný fotograf a školitel Bryan Peterson, jehož fotografie uchvacují svou výtvarností, barevností a až grafickým pojetím kompozice, poprvé představuje postupy a metody, které stojí za jeho charakteristickou prací s barvami. Vedle obecnějších témat, jakými jsou například fotografování v různých druzích světla a využití jejich specifických barevných vlastností, nebo principy a možnosti práce s barvou ve fotografii, využití schopnosti barev vzájemně spolupracovat, podporovat se, nebo se naopak prosazovat proti sobě, odhaluje Peterson čtenáři především to, jak využít barev a dosáhnout snímků, které zaujmou diváka. Autorův nenásilný a snadno srozumitelný výklad dělá z této knihy praktického průvodce pro každého fotografa, který chce svoje fotografické dovednosti posunout na vyšší úroveň.

      Posledních patnáct let se technologie digitální fotografie vyvíjí bleskovou rychlostí. Fotoaparáty, které jsou považované za naprostou špičku, se za rok a půl promění v muzejní exponáty. Věřím, že jsme naštěstí na nějakou dobu dosáhli technického vrcholu a konečně si můžeme na chvíli odpočinout, než pokoříme vrchol další. Podle mého názoru se výroba nových fotoaparátů nebude soustředit na senzory se stále vyšším rozlišením, ale spíše nám představí senzory s mnohem vyšším dynamickým rozsahem. To znamená, že fotoaparáty budou (brzy) schopny obsáhnout šestnáct expozičních stupňů, jak je v možnostech lidského oka. To je ale zatím otázkou budoucnosti :-)


z knihy :

     "Volba fotografovat na barevné filmy mě donutila snažit se opravdu vše vyfotit tak, jak si přeji, již s nastavením ve fotoaparátu. Když jsem fotil černobílé snímky, často jsem je ztmavoval, zesvětloval, nebo jim dodával kontrast až v černé komoře. A samozřejmě jsem je i v rozumné míře ořezával. ALe barevné snímky byly v tomto ohledu značně omezující. Nemohl jsem film sám vyvolat, a tak jsem se každý den musel snažit využít nejen nejvhodnější světlo a zvolit nejlepší expozici, ale také vybrat nejpůsobivější kompozici. Bylo nutné věnovat pozornost nejen volbě objektivu, ale také úhlu pohledu. Brzy jsem se stal odborníkem na denní a roční doby, světlo a počasí, naučil jsem se, jak nastavit expozici, abych získal co nejpřesnější, a nebo nejživější barvy. Zjistil jsem, jakou sílu má červená barva a proč červenou fotografuji nejraději, když je zataženo. Naučil jsem se nefotit portréty, ani akty ve chvílích, kdy jsou lidé osvětleni přímo zespodu, nebo bočně (velmi teplým) slunečním světlem - leda bych chtěl, aby měli kůži červenou jako rak. A také jsem se naučil, jako pomocí pouhé přeexpozice o jeden až tři expoziční stupně vytvořit pastelové odstíny a barvy ředit tak, aby byly světlejší, měkčí a působily nadpozemsky."


Zajímavá a doporučená videa z autorské produkce NET-TV Mozaika EU: