Najděte svou budoucnost v internetové televizi Mozaika

Jak televize Mozaika pracuje, jak se můžete zapojit, co můžete očekávat vy, od od vás očekáváme my.


     Vítejte v nabídce práce, spolupráce i brigád u internetové televize Mozaika. Tuto (již devátou) sezonu se celá televize zcela zásadně mění a se zásadní změnou přichází také úplně nové pojetí nabídky práce a spolupráce pro vás.

     Nejprve pár slov na úvod - TV Mozaika vznikla okolo roku 2009 jako můj soukromý zpravodajský web pro mnou natočená videa. V podstatě to nejprve bylo jen úložiště pro reportáže natáčené na zakázku - pak se z Mozaiky stala moje vlastní "televize", vytvořil se dnes "zapsaný spolek", který televizi zastřešuje a já pokračoval ve zpravodajských reportážích po celé republice. Na náklady natáčení televize jsem vydělával různými komerčními videi, točil jsem hodně pro hotely, penziony, poslední roky PR rozhovory o firmách na pražských veletrzích. Web Mozaiky získával rok za rokem na objemu, reportáží a videí přibývalo, hotelů, penzionů, firem, které ode mne ještě neměli video, pomalu ubývalo (poslední roky jsou na pražských veletrzích stále stejné firmy i programy) a tak jsem se postupně a přirozeným vývojem dostával k tomu, začít produkovat pravidelné pořady, magazíny, do kterých by bylo možno vkládat i opakovaně placenou reklamu. Daším zdrojem financování televize se opět postupně, krok za krokem, stává monetizace videí z You Tube. Daří se, partneři mají zájem - jediným problémem se ale teď ukazuje příliš velký rozsah a roztříštěnost zájmu televize Mozaika a nulová návaznost témat - je třeba se v budoucnu soustředit na mnohem méně témat, ale jít v nich více do hloubky a pravidelnosti.

     Vše je na správné cestě, ale všechna videa zatím sám natáčím, stříhám, připravuji a také propaguji na sociálních sítích (s občasnou pomocí brigádnic moderátorek), tak je třeba změnit a vytvořit podmínky pro práci takovým lidem, kteří nebudou jen pasivně čekat, co jim připravím a nabídnu, ale začnou mi (k užitku svému) aktivně s televizí pomáhat. To je cíl této sezony a roku 2019.

                                                                                                           Jaroslav Polák, producent a ředitel TV Mozaika


     Když si v tomto okamžiku projdete web, na kterém právě jste (web televize Mozaika), najdete ještě dost nedokončených textů, nedovložených videí, odkazů a popisků (denně na tom pracuji), ale základ nové Mozaika je už jasný - budu se v další práci soustředit na pět velkých hlavních témat, které spolu i vzájemně souvisí a prolínají se a vytváří tak velmi kompaktní prostor pro hluboké zpracování vybrané tématiky.  V pravém sloupci této stránky jsou odkazy na každou z těchto pěti hlavních rubrik.

     Hledám lidi - inzeruji na sociálních sítích - pro spolupráci na těchto rubrikách. Jako kameraman a producent mám velký zájem hlavně o takové lidi, kteří budou stát před kamerou ve svých vlastních pořadech a budou je nejen moderovat, ale také se budou kromě samotného moderování před kamerou aktivně podílet (aniž by je někdo neustále nutil, popostrkoval a upomínal) na dvou hlavních součástech této práce :

                                    1)  PŘÍPRAVA   -  2) NÁSLEDNÁ PROPAGACE

PŘÍPRAVA - Pokud se televize změní na producenta dlouhodobějších tématických pořadů, ať už to budou magazíny, seriály, dokumenty .... do kterých budou chtít partneři (firmy) inzerovat, je třeba vše před natáčením dobře plánovat, připravovat a zajistit potřebnou produkci. Například u magazínu o zajímavých restauracích s dobrým jídlem je nejprve potřeba vytvořit si plán a najít dobré restaurace v určitém tématickém celku, postupně jim připravit nabídku, s touto nabídkou je oslovit, s těmi, kteří kladně zareagují, sestavit technický plán natáčení, s natočeným materiálem oslovit partnery (pokud platícími partnery - inzerenty nebudou přímo ty restarace, například), připravit zajímavou nabídku jim, domluvit se s nimi, uzavřít smlouvy, realizovat rozpočet pro natáčení - pak je teprve možno natáčet, stříhat, zveřejňovat videa - a mít za to honoráře a odměnu (plat). To vše umím, protože právě toto mne živí a dělám si to sám, nikdo to nedělá za mě - a nikdo to nebude dělat ani za vás, prostě k tomu není důvod. Samozřejmě nebudete jménem televize muset uzavírat smlouvy a shánět sami peníze na natáčení, to je má práce, ale určitě můžete pomoci s hledáním a vypisováním kontaktů na internetu, s připravováním konkrétního obsahu reportáží, s hledáním informací pro průvodní slovo a pod .... Televize Mozaika je velmi dobře zavedená a je velmi inspirativní právě v tom, že si tu můžete na základě mnohaletých zkušeností, fungujícího know-how, s tím, že vám ve všem poradím a pomůžu - realizovat své tvořivé nápady, sny a touhy - pokud je tedy máte (pokud nejste tvořiví a chcete jen pasivně brát, nejste k užitku, ale spíš ke škodě. To raději jděte do supermarketu rovnat zboží do regálů). Mít práci, úspěch a příjmy v televizi Mozaika znamená, že na svých nápadech a snech začnete pracovat od začátku - a vy si také zužitkujete veškeré zisky a výhody z toho, když se vám vaše práce bude dařit.

NÁSLEDNÁ PROPAGACE  -  Je dvojí cesta na internetu, jak najít prostředky na úhradu natáčení videoreportáží a na výdělek. Buď vám na to někdo dá peníze předem (inzerce, sponzoring, získáte dotaci, grant a pod ...), nebo vás sleduje tolik diváků, že vám monetizace videí na You Tube (kam vkládá videa i TV Mozaika - na web a sociální sítě se pak vkládají odkazy na videa, uložená na You Tube) dá dost prostředků na pokrytí nákladů na natáčení i na odpovídající odměnu (honorář, plat). Mozaika vyrostla v podstatě na You Tube a Facebooku - a nikdy nedala do inzerce své existence a své tvorby ani korunu - vše mne stálo jen vlastní nápady, vlastní čas a práci u počítače. Protože vaše odměna bude závislá i na tomto (velmi podstatném) zdroji příjmů, budu po vás povinně chtít spoluúčast na aktivní propagaci své práce - na You Tube, Facebooku, Instagramu, Twitteru.


     Nebojte se toho, že jste takovou práci nikdy nedělali a že to neumíte. Není to složité a vše vás naučím. Je to jen o přístupu, o ničem jiném. V televizi Mozaika jsou již zavedená témata, kterým velmi dobře rozumím a vším vás provedu. Nebudete muset například oslovovat inzerenty vy, to budu dělat já (ale uděláte mi jejich soupis, najdete je na netu a dáte mi seznam, který obešlu a budu s nimi dále jednat), nebudete za nic smluvně odpovědní, nebudete se muset starat o technickou část celé práce (natáčení, osvětlení, zvučení, střih, autorská práva, hudba ... poplatky za web a pod ...). Vy si jen vyberete téma, nebo navrhnete své vlastní - a budete tvořit, budete si své pořady/magazíny/seriály dělat po svém, tak, jak to cítíte. A protože pomůžete s přípravou, půjde to vše mnohem rychleji. A protože pomůžete s propagací a šířením, vyděláte na tom mnohem více. To je vše, o co tu jde. To ostatní jsou už detaily, řešené cestou.


Koho tedy nyní hledám? 

     Především člověka divácky zajímavého a aktivního. Není důležité, zda je vám 15, nebo 50 let, zda jste někdy v životě něco natáčeli, nebo ne. Není ani důležitý výčet toho, co jste kdy kde a pro koho dělali dosud, mně to jako informace není prakticky k žádnému užitku, protože to bylo (a už nebude), protože jste to dělali pro někoho jiného (a ne pro Mozaiku) a protože to určitě nebudu chtít na Mozaice kopírovat. Stejně tak je zcela bezpředmětné mi posílat vaše životopisy s výčty vzdělání, škol, školení, brigád, práce, pozic, či doporučení bývalé klientely. Ze stejných, výše uvedených důvodů mě to nezajímá. Nic z toho mi totiž nedává žádnou informaci o tom, jací jste teď a jak užiteční můžete být pro TV Mozaika.

      Zajímá mne, co jste od okamžiku, kdy mi napíšete, nebo kdy se poprvé sejdeme u pohovoru/kamerové zkoušky, schopni dělat v rámci TV Mozaika. Vše ostatní je "bývavalo". Zaujalo vás teď nějaké téma z těch, kterým se nyní TV Mozaika věnuje? Dobře, které to je, máte vybráno? Rozumíte mu? Co vás v rámci tohoto tématu napadlo, že byste mohl/mohla dělat před kamerou? Pokud ještě nemáte své nápady, nebo si zatím netroufáte je mít, pomůžete mi s tím, co se už točí a co už v rubrikách právě startuje, co zatím dělám sám? Pokud ano, výborně - protože teprve teď se máme o čem spolu bavit.

     Samozřejmě si zkusíme, zda vám půjde vůbec na kameru mluvit, nebo něco, co je obsahem konkrétní rubriky, dělat. Od toho je úvodní pohovor, kamerová zkouška. Co vám nepůjde, protože jste to ještě nikdy nedělali, vás zkusím naučit - rychle poznám, zda na to máte předpoklady a talent, nebo ne a řeknu vám to narovinu. Dalším předpokladem je to, že natáčení je docela náročné na čas. Chcete například cestovat a natáčet pořady o zajímavých zemích, místech, atrakcích, či exotických jídlech, kávě a pod? To vše teď začne a budu na to potřebovat více lidí - ale víte, co to obnáší časově?  Hodně lidí (mladých - studentů) mi například píše : "Mám zájem o natáčení cestování, čas mám vedle studia odpoledne a večer, nebo občas o víkendu". Nebo mi o podobnou práci píší těhotné ženy, nebo maminky na mateřské. Nebo herci, co hrají v pěti divadlech a do toho ještě berou dva další kšefty denně ... Co myslíte, že se dá v rámci pořadů o cestování natáčet odpoledne po škole? Nebo mezi krmením a uspáváním malého dítěte? Nebo mezi deseti představeními týdne? Tady je třeba si uvědomit, že v takové produkci je nutné někam vyjet, cestovat, někam přijet, na místě točit podrobně to, proč tam jsme, posbírat veškerý obrazový materiál, okomentovat jej slovními vstupy - až poté zase jet zpátky. Takže je to skoro vždy práce na několik dnů. Třeba i na týden, dva týdny. Ano, na zkoušku můžete začít tak, že pojedeme v jednom dni třeba někam blízko - ráno tam a večer zpět - ale tyto blízké cíle rychle dojdou, navíc se moc času zahodí právě cestou tam a zpátky a na místě se udělá daleko méně materiálu. Takže pokud televizi můžete dát třeba jednou za tři měsíce pár dnů vcelku, celý týden - a mezi tím ty tři měsíce budete hodinku, dvě denně pracovat na plánování natáčecího týdne a poté na propagaci zveřejněných reportáží - můžeme se domluvit a bude to mít smysl a výsledky. Pokud si ani tohle nedokážete uspořádat, nemá smysl začínat.

Věk :  Není tak důležitý, jak si někdo myslí, na druhou stranu každému věku "sluší" něco jiného. Mohu pracovat například na tématech pro děti a teenagery - s dětmi a teenagery, ale jen pod dohledem a v přítomnosti a se souhlasem jejich rodičů. Dejme tomu že od cca 15 let už se dá se samostatnějšími jedinci pracovat i bez rodičů, ale i tak s nimi vše konzultuji, musí o natáčení vědět a musí vše odsouhlasit. Ve věku od 18 let už si každý rozhoduje o sobě a za sebe, takže tam už je to jen o tématice, například na natáčení cestování po horách nebudu brát maminku s malým dítětem, nebo seniory, kteří už se hůře pohybují. Naopak maminka s dítětem může dělat rozhovory a reportáže na místech, kde jsou děti, nebo vařit a natáčet recepty .... senior může zasvěceně mluvit s odborníky na zdraví, léčení, nebo se zajímavými lidmi o životě a životních zkušenostech, které 15-letý teenager ani mít nemůže, takže neví, o čem by mluvil .... vše má své.

Vzhled :  Je důležitější, než si mnozí myslí - moderátor/moderátorka je to první, co divák ve videu uvidí a uvidí vás zblízka, v detailu, jste tedy vizitkou televize, vytváříte "první dojem" z televize - ale nejde tu o "krásu", jako například u modelingu, nebo focení, či soutěží miss. Jde o vaši zajímavost a osobitost, jako třeba u herectví. Herec nebo herečka také nemusí vypadat jako Miss World, ale musí diváka strhnout, zaujmout a upoutat - něčím, co mají v sobě - očima, gesty, hlasem, mimikou ... humorem, sexapelem, vlastním zájmem a nadšením pro téma .... Skoro nikdo nepřemýšlí dopředu, o co v moderování vlastních pořadů skutečně jde (přenést na diváky skrze kameru kromě informací i svou energii, zájem, nadšení, cit) - než mi pošle své fotografie - protože v 90% mailů nacházím buď fotografie studiově umělecky retušované (tedy naprosto odlišné od reality), nebo fotografie tváří a postav mdlých, unavených, nevýrazných, které nemají naprosto čím zaujmout. Samostatnou kategorií jsou fotografie teenagerek před zrcadlem s tváří zcela zakrytou mobilem, fotografie tváří v čepicích s velkými tmavými brýlemi na očích, fotografie kousků vašich těl mobilem z ruky nad hlavou .... fotografie se slovy : "tak jsem vypadala před třemi roky, nové fotky zatím nemám, ani tu barvu vlasů...". To se pak namáháte zbytečně, pokud mne nezaujmete už na první dojem tím, jak vypadáte a působíte na těch fotografiích, kterými se mi prezentujete a představujete, tak nezaujmete ani diváky ve videu a jako moderátor/ka byste nebyli k žádnému užitku. Přemýšlejte o tom!

Výška postavy - ani zde nejde o modeling a zdánlivě na tom před kamerou ani nesejde - ale dvoumetrový moderátor by se k většině hostů před kamerou prostě nehodil, stejně jako 150 cm malá moderátorka. Jsou samozřejmě pořady, kde to o centimetrech není - vaření, survival, videotutoriály, wellness - videa, kde jste před kamerou sami. Ve studiu si s hosty sednete ... Ale při cestování se setkáváte a mluvíte s lidma a jste s nimi venku, na ulici a proč bych bral s sebou někoho, kdo na 90% lidí bude shlížet výrazně z vrchu, nebo by si musel stoupat na židli? Nebo proč bych s vámi natáčel třeba techniky sebeobrany, když jste o hlavu až dvě vyšší? Pokud najdete své téma, dobře, ale musíte přijmout i prostou realitu, která vás někdy před kamerou omezuje.

Znalosti - jsou znalosti, které jsou někdy nutné. Pokud chcete natáčet pořady o cestování a neumíte žádný cizí jazyk, budete točit jen v Čechách nebo maximálně na Slovensku (no i tak je to hromada zajímavých míst na hodně let spolupráce). Ale pokud chcete jet se mnou točit do zahraničí, je nutná minimálně dobrá angličtina, nejlépe ten jazyk, kterým se mluví tam, kam pojedeme. Čím toho umíte více, tím lépe, protože tady nejde jen o to, se někde najíst, ubytovat, zaplatit vstup, zeptat se na cestu, nebo koupit jízdenky - to se slovníkem v ruce a s pomocí rukou a nohou dokáže skoro každý - ale já potřebuji, abyste se před kamerou a na mikrofon plynule s místními lidmi bavili, ptali se jich, povídali si o jejich životech práci, městě, krajině .... nebo pomáhali domlouvat natáčení předem korespondenčně, nebo na místě osobně natáčení ... a to už je náročnější na plynulou mluvu, nebo psaný jazyk. Stejně tak pokud chcete natáčet adrenalinové sporty, musíte na to být připraveni a znát to, vědět, co se na místě odehrává. Pokud se chcete bavit o přírodě, musíte rozumět tomu, o čem se bavíte, stejně tak o architektuře, historii, umění, nebo čemkoli podobném. V rámci příprav natáčení budete po internetu komunikovat a oslovovat potenciální hosty, se kterými se pak v dané zemi sejdete a natočíte rozhovory, reportáže a pod ... budete zajišťovat trasy a jízdenky, místenky, ubytování, svolení natáčet v objektech a na neveřejných místech .... Proč by to za vás měl dělat někdo jiný, budu to chtít po vás a nebudu si přát, abyste mi neznalostí tématu či neohrabaností jazyka dělali ostudu.

Dovednosti  -  Stejně jako znalosti, které máte v hlavě, nebo víte, kde je hledat na internetu, je někdy třeba mít fyzické dovednosti, natrénované ve vašem těle. Točit například zimní střediska v horách znamená dobře lyžovat a mít na to své vybavení, určitě vám nebudu kvůli jednomu natáčení ze svého pořizovat obečení, lyže a vše další za deseti až statisíce.  Pokud chcete cestovat automobilem, musíte mít svůj a odpovídat za něj, já automobil nemám, nepotřebuji - zaplatím vám výdaje, benzín, bude-li to k užitku, jinak jezdím pohodlně vlakem, autobusem, lodí - je tak i co natáčet a co prožít. U vaření, chcete-li zaujmout diváky, musíte umět používat věci k vaření, vyznat se v surovinách, nepořezat se před kamerou při krájení mrkve a pod ... U vaření v lese se nesmíte bát se umazat od sazí na kotlíku, nebo sednout si v lese na zem a jíst z ešusu ... pokud chcete točit seriály o koňských rančích a jízdárnách, měli byste umět jezdit na koni, umět ho osedlat ... a podobně.

Předpoklady -  Zejména při cestování s kamerou je nutným předpokladem univerzálnost, přizpůsobivost a schopnost improvizace. Nepojedu s vámi třeba do Španělska, nebo na jihoamerickou kávovou plantáž, pokud jste vegetarián, nebo alergičtí na nějakou složku základní místní stravy, protože nám v rámci natáčení mohou na místě nabídnout něco, co bude třeba před kamerou ochutnat - a nelze to odmítat s tím, že to prostě nejíte. I když budeme točit jak se pěstuje káva, můžeme rovnou na místě točit speciality místní kuchyně, turistické atrakce, sportovní aktivity, kulturu, festivaly, zvyklosti ... Pokud na místě zjistíme, že můžeme jít natáčet něco, o čem jsme nevěděli, že tam je, půjdeme to natáčet - nechci se potom od vás na místě dozvědět, že nemůžete točit místní lázně, protože jste si nevzali plavky, že vás nedostanu na rozhlednu, protože máte strach z výšek, nebo se bojíte z koní a nemůžete se projet s místními lidmi po okolí a natočit to.  Jde o to, že když už někam pojedeme a bude to stát hodně peněz, natočíme toho více - vše, co stihneme. Můžeme si naplánovat cestu do Londýna přes Francii a točit obojí. Můžeme točit wellnes hotel v Tatrách a přitom si udělat turistický výšlap po krajině a třaba u místního bači na salaši natočit, jak vyrábí ovčí sýr - a ochutnávat ho. 

Základním předpokladem pro cestování do vzdálenějších krajin na delší výlety je dobrá zdravotní kondice, dobrá psychická kondice, chci, abyste povinně u mě trénovali základy sebeobrany - svět není tak bezpečný, jak se zdá a bude čím dál tím agresivnější. Musíte mít také potřebné vybavení, oblečení, věci s sebou (to zase můžeme získat od partnerů, sponzorů a inzerentů). Musíte mít v pořádku doklady, očkování a další věci.


Jaké jsou honoráře a kolik si vyděláte?

      Jsou a i do budoucna budou zakázky na natáčení, které si někdo zaplatí a vy máte za moderování, nebo účst na reklamním videu jasně daný honorář, cca jeden až tři tisíce (i více) Kč za den. Ale takové zakázky jsou nepravidelné a dostanou je ti, kteří také pro Mozaiku něco užitečného dělají.

    Teď se tedy bavme o vašich začátcích, ež ukážete a dokážete, že užiteční pro televizi jste - v tom slova neznamenají nic, zde platí jen činy. Na začátku nejsou honoráře žádné. Dávat vám honoráře, když na jejich tvorbu ničím aktivním nepřispěje, je silně demotivující. Když dostanete něco za nic, nebo téměř za nic - nikdy nebudete dělat nic sami, protože prostě nemusíte. To je jasný výsledek mé cca 15leté praxe producenta a osobní zkušenost s několika desítkami moderátorů a moderátorek, co prošly před kamerou v TV Mozaika.  Fungovalo to právě u jednorázových komerčních natáčení, když jsem zaměstnával občasné brigádnice na jednoduché a jasně definované akce (dnes se točí obchod s botama, ty se majitelky budeš ptát co prodává, jaké má novinky, za dvě hodiny natáčení dostaneš tisícovku na ruku a to je vše) - ale nemůže to fungovat při pravidelných tématech, seriálech, maazínech a podobných  pořadech. Na těch se prostě musíte podílet a odvést nejprve kus vlastní práce, aniž byste začali najprve nataženou dlaní. Prostor pro své příjmy si vytvoříte u Mozaiky vy - já k tomu už připravil podmínky a nástroje a dávám vám šanci.

     TV Mozaika není stroj na nemyslící práci, jako velké televize, nebo noviny (typu Blesk, Nova ...), kde vás platí za to, že jste jedním kolečkem v obrovském soukolí několika set lidí a děláte každý den jen přesně to, co máte předepsáno a jak je vám nařízeno - a nesmíte vykročit jinam, protože by stroj hned začal skřípat. Ano, jsou lidé, kteří takto pracovat chtějí, protože odměnou je jim pravidelný plat, teplé místo u stolu, výhody a benefity - bez potřeby vlastního myšlení. Hlavně ví, co se od nich čeká, nemusí moc používat hlavu a stačí prostě poslouchat příkazy.

     TV Mozaika je dosud výsledkem práce jednoho člověka - a vy se můžete přidat již k hotovému základu a čerpat z něj. Ale ne stylem jako u velké redakce. V poslední době lidé, kteří mají zájem o práci moderátora/moderátorky, přijdou a čekají, že jim řeknu, co mají dělat, kdy a jak to mají dělat, jak mají vypadat, kde mají stát, koho a na co se mají ptát - a první  otázkou, kterou vysloví, je : "Jaký je za to plat?". Vždy se mi chce hned odpovědět : "A za co chceš plat? Co jsi už udělal/a pro Mozaiku, že od ní chceš peníze?"

     Na druhou stranu je Mozaika velikou šancí pro lidi, které nadchne možnost tvořit, mít volnou ruku - a vydělat si tolik, na kolik jejich schopnosti stačí.

Příklad :  Chcete cestovat?  Pomůžete s naplánováním tématické cesty s natáčením, já se pokusím nejprve najít inzerenty, partnery, zdroje - pokud najdu, budeme natáčet. Do rozpočtu si dáte sami svůj honorář za svou práci - jaký chcete. Bude záležet na tom, jak reálné budou vaše požadavky a jak aktivně pomůžete s přípravou - když rozpočet naplníme - máte své peníze jisté. Když nenaplníme - nic nevyděláte. Spravedlivé jak pro vás, tak pro mě, neprodělám na vás "kalhoty", obrazně řečeno. Po natáčení vzniknou videa (díly seriálu, dokumenty, reportáže, magazíny ...) a půjdou ven na You Tube. Podle toho, jak aktivní budete v pomoci s jejich šířením, získáte polovinu na monetizaci těchto videí - půjdeme půl na půl. Pro vaši informaci - jeden milion shlédnutí na You Tube znamená přibližně 8.000,- Kč zisk. Jsou i česká videa (s anglickými titulky, většinou) s počty shlédnutí v řádu desetimilionů (a nejsou o nic technicky náročnější na výrobu, než většina videí na Mozaice) - a počet shlédnutí je jasně viditený údaj u každého videa, přístupný kdykoli každému. 

     Na TV Mozaika nebudete mít nikdy jistý příjem a zaručený pohodlný plat - ale budete mít zaručené férové a poctivé a otevřené jednání a výše vašich příjmů bude záviset jen a jen na vašem přístupu - a také osobní zajímavosti pro diváky.  Můžete si třeba vydělat i sto tisíc měsíčně - ale ne bezpracně a ne za pasivitu.


Jak tedy udělat první krok?

     Pokud jste dočetli až sem - i když to trvalo asi hodně dlouho - máte buď jasno v tom, že tuhle práci chcete - a pak určitě najdeme společnou řeč - nebo tomu, co je na této stránce napsáno, nerozumíte - pak nejste pro Mozaiku TV vůbec vhodní a je dobře že jsme oba ušetřili čas a energii promarněnou zbytečnými osobními schůzkami a pohovory - nebo jste hledali něco jiného - pak přeji hodně štěstí v dalším hledání a opět děkuji, že jsme si ušetřili vzájemně hodně času a energie zbytečnými schůzkami.

     Pokud o práci, výše popsanou stojíte, základním principům rozumíte a chcete být aktivní a vydělat si to, co dokážete, pak udělejte další kroky :

  1. Vyberte si téma, rubriku, námět. Počítejte také s tím, že teď, v lednu 2019, kdy tuto stránku píšu, je většina témat volná a čeká na ty, kteří se jich ujmou. Ale jak se najde někdo, kdo si je vezme za své a začne na nich pracovat, už budou pro ostatní příchozí "uzavřená". Vybírejte nejprve z témat, která na TV Mozaika už jsou - pro ty jsem se rozhodl, znám je, rozumím jim, těm chci věnovat prioritně pozornost (sloupeček rubrik a ukázkových videí na této stránce vpravo). Pokud máte jiné nápady, probereme je, až ukážete, že jste prakticky k užitku a použitelní, pak vám dám více prostoru pro to, co chcete vy sami.
  2. Vymyslete konkrétní úvodní návrh, nad kterým budeme moci diskutovat. Když mi napíšete, nebo za mnou přijdete a řeknete jen : "chci vařit, baví mne jíst", "Chi točit o kávě, piju deset šálku denně", "chci točit o cestování, už jsem byl dvakrát v Bratislavě" ... tak ani neodpovím, taky co bych měl odpovídat, když vás ani neznám ... Musíte přijít s něčím na způsob : "Chci vařit, fat mě to zajímá, docela se vyznám třeba v ... mexické kuchyni (čemkoliv jiném), sepíšu z internetu všechny mexické restaurace a dodavatele mexických surovin, oslovíme je a nabídneme jim seriál, ve kterém bychom ukázali divákům, kam mohou zajít, umím i španělsky a můžu mluvit s kuchaři, co jsou z Mexika - a zároveň do toho nějaká mexická jídla sami uvaříme a dáme do seriálu recepty, co nikde jinde nejsou, tady jsem jich zatím sepsal pět a nesu vám je ukázat".  Nebo cokoli na podobný způsob. S takovým přístupem už máme o čem diskutovat - a teprve teď má smysl se s vámi sejít osobně a dát vám svůj čas a věnovat se vám.
  3. Sejdeme se, probereme realizovatelnost, náklady, časové možnosti, zkusíte si něco malého odmoderovat tréninkově, vychytáme nedostatky, pokud budou - a buď zjistíme, že je projekt realizovatelný ihned, nebo v krátkém čase, ža vy na to máte, nebo je potřeba delší přípravy, nebo je to zatím technicky nad mé možnosti, nebo je rozpočet finančně nezvládnutelný pro současný stav příjmů TV Mozaiky.... Není problém vám věnovat třeba celý den času, rad, diskuze, mnohaletých zkušeností - vše vám detailně vysvětlím, objasním, ukážu a naučím - a pak už začnete pracovat vy sami a přijdou reálné výsledky. Nebo zústane u slov a nepřijde nic. Výsledky naší práce- videa, magazíby, seriály, dokumenty - budou naším společným dílem - stejně jako honorář a poctivý podíl na zisku za dobrou a poctivou práci.

     Už tedy zbývá jen s vybranou rubrikou, tématem a s konkrétním návrhem, do čeho se pustit na úvod - mi napsat na mail reditel@mozaikatv.cz a domluvit se na první pracovní schůzce. Vše další se již rozvine krok za krokem v dalších dnech, týdnech, měsících, třeba i letech oboustranně výhodné, tvůrčí a svobodné spolupráce.

     Pokud se k něčemu konkrétnímu na této stránce potřebujete přeci jen zeptat, určitě neodmítnu, rád a otevřeně vám odpovím na zmíněném mailu, nebo na telefonu +420 704 154 406, nebo v soukromé zprávě na FB profiluhttps://www.facebook.com/mozaikatvreditel 

     Nicméně prosím jen opravdu důležité a konkrétní dotazy, proto jsem se právě na této stránce tolik vypisoval s podrobnostmi, abych pak nemusel donekonečna vše opakovat desítkám až stovkám lidí, kteří mi píší maily a volají s dotazy typu : "Chtěl bych u vás pracovat, co mi můžete nabídnout?", nebo : "Viděl jsem na FB váš inzerát, napište mi k tomu podrobnosti". Vše, co bych vám řekl jako cizímu člověku na první informační schůzce a co mi nevadí napsat sem zcela veřejně - tu napsané je. To ostatní dál až individuálně s konkrétními lidmi při začátku konkrétní spolupráce.

                                                                                                                                                             Jaroslav Polák

Recepty - vaření

     Základem rubriky jsou recepty na cokoli, natáčené mnou. Moc rád a snad i dobře vařím, rozhodně při vaření používám fantazii a kreativitu - a jde mi čím dál tím rychleji své vaření převádět do podoby videoreceptů. Mám prostor, klid, vybavení, techniku, osvětlení ... Vy jste vítáni se svou kreativitou a můžete se přidat s jakýmkoli tématem, které je vám blízké a otevřít si na Mozaice svou rubriku - můžete zdobit dorty, dělat ozdobné jídlo, jednohubky a zákusky, tvořit sushi, míchat saláty, péct, zapékat, smažit palačinky, grilovat, rožnit .... vařit jakoukoli cizí kuchyni a její speciality, kterým rozumíte, ukazovat, jak si doma udělat třeba domácí jogurt, zmrzlinu, kečup, upéct domácí chléb, nebo jiné pečivo, bábovku, buchty ... témat je nekonečné množství ...

     Součástí záměru této rubriky je opět i vaření zdravého jídla, RAW jídla, jídla pro diety, pro vegany .... vařit budeme i v lese a v přírodě - Outdoor recepty, vaření v rámci survivalu, nebo při kempování, chataření, stanování - na dovolené a pod ...

     Mohu poskytnout v redakci desítky nejnovějších kuchařek z knižních recenzí - pro vaši inspiraci.

      Při vašem návrhu, čemu byste se chtěli věnovat, se ale také zamyslete, co k tomu potřebujete a kde vezmeme suroviny - třeba točit rubriku "Hovězí steaky stokrát jinak" se dost prodraží ... :-)  Ale když najdeme zdroj surovin, nebo peněz na ně, pustíme se klidně i do hovězích steaků ...


Co je právě nejvíc aktuální?

      Podívete se na toto video - hodili by se mi dva, tři další lidi k Lence a Radkovi v dalších videích s touto tématikou. Cca od 15 let výše - není to náročné, ale chce to trochu tím žít, mít o téma opravdu zájem - u dívek nevypadat jak modelka v kosmetickém salonu .... prostě být přirozená. Budeme hodně natáčet po celý rok venku, ukazovat survival, sebeobranu i vaření v přírodě. K tomu točit i turistiku, různé lokality pro výlety, koupeliště, kempy, stanování. vaření v přírodě a na výletech .... Budu věnovat této tématice velkou pozornost


      Když jsem začínal seriál o kávě, tenkrát v rámci "Televizních testů", moderátorka Simona mi odešla na TV Novu, kde ji dnes denně vidíte ve zprávách (není ani první, ani poslední), takže téma usnulo - dnes jej probouzím v nejnáročnějším projektu, jaký dosud Mozaika připravovala - protože budeme cestovat opravdu po světě - a držet se kávy jako ústředního motivu. To už ale chce lidi opravdu zapálené pro kávu, znalé cizích jazyků, zkušenější v cestování, na které se dá spolehnout a kteří vydrží i nepředvídatelné - a kteří budou mít hlavně potřebný čas jak na přípravu, tak na samotné natáčení. Na druhou stranu, tenhle seriál bude jistě hodně sledovaný .... je to výzva!


      Míša je naše špičková česká krasobruslařka a moje kamarádka. Do Paříže jsme jeli natáčet díl seriálu o focení a i když seriál skončil, můžeme v podobném duchu v cestování, natáčení a focení měst pokračovat s vámi. To chce ale člověka, se kterým se naši diváci dokáží ztotožnit - tedy milého, zvědavého, zábavného, rozesmátého, těšícího se na každou atrakci, člověka co si zachová dobrou náladu i v dešti, co si vychutná každé jídlo, zákusek, zmrzlinu ... a dá to na kameru znát živostí, radostí ze života, úsměvy, gesty ... v dobrém slova smyslu "prodá to" divákům, jako Míša :-)

      Druhá věc - jezdit takto koncepčně, pravidelně, to znamená podílet se na přípravě a plánování - a na zajištění financí. Dvoudenní výlet s Míšou do Paříže s cestou RegioJet autobusem, s jednou nocí v hotelu v centru města, se vstupy na atrakce (eiffelovka, ruské kolo), s jízdným na metra, s výdaji na stravu v restauraci ... přišel na cca 15.000,- Kč a to Míša nedostala žádný honorář, naopak mi předtím hodně pomohla s natáčením jiných věcí, včetně komerčního videa hotelu v Mariánských Lázních, chovala se prostě jako skvělá kamarádka. Pokud vy chcete takto cestovat i mít výdělek, musíte zabrat a pomoci se vším, co obnáší jak příprava a produkce, tak následná propagace a šíření po internetu.


V tomto videu si moderátorka Jana užívá lázeňských procedur a atmosféry lázeňského pobytu. To jsou videa, ve kterých chci pokračovat a chci někoho, kdo se toho ujme dlouhodobě, koncepčně, vytoří seznamy lázní, wellness a balneo center, salonů, hotelů, začne s nimi komunikovat .... Je třeba mít pro takové natáčení mít postavu do plavek, nemít alergie na různé zábaly, masážní přípravky a procedury, umět dát najevo na kameru spokojenost, pocit, zvědavost a pod ... Chce to muže či ženu dospělého věku, ne děti. K natáčení patří procházky po kolonádách, dokumentace lázeňského dění, výlety do okolí, natočení večerního posezení u jídla, vína ... vše, co dělá lázně lázněmi. Čekám na zájemce a zájemkyně o takováto videa :-)


     Při cestování si musíme stanovit náklady a rozpočet. Hodně nákladů se dá uhradit výměnou za reklamu, to umím a dělám. Například domluvíme ubytování a stravu v hotelu, či penzionu, kterému natočíme reklamní video pro jeho web - viz ukázky hotelové sítě Morris. Můžeme si u nějaké cestovní kanceláře domluvit i zdarma cestu - takto jsem již natáčel v šesti zemích Evropy (Francie, Rakousko, Švýcarsko, Německo, Lichtensteinsko, Itálie) - za reklamu můžeme jet se zájezdem někam, s jiným zájezdem se vracet ... čím více věcí vyřešíme předem a na místě třeba takto "odpracujeme", tím více peněz zbude pro vás.