Lněné semínko - lněný olej - Len setý


     Len setý v našich končinách vždy patřil mezi tradičně pěstované plodiny. Rodiče malých dětí si možná vybaví pohádku s krtečkem, který si ze lnu vyrobil plátno, a z něj následně nechal ušít kalhotky s kapsami. Len setý je zde zobrazen velmi opravdově - je to vysoká, velmi štíhlá jednoletá bylinka s modrými kvítky. Již dávno byl však ceněn i pro své využití v bylinkářství a byly známé pozitivní účinky na lidské zdraví při konzumaci jeho semínek.

     Lněná semínka mají plochý tvar, mohou mít hnědou či žlutou barvu. Řadí se k tzv. superpotravinám (superfoods), které lze charakterizovat jejich nutričně velmi bohatým složením. Patří mezi ně dále např. zelené potraviny, další semínka, ořechy, goji.

     Len setý v našich končinách vždy patřil mezi tradičně pěstované plodiny. Rodiče malých dětí si možná vybaví pohádku s krtečkem, který si ze lnu vyrobil plátno, a z něj následně nechal ušít kalhotky s kapsami. Len setý je zde zobrazen velmi opravdově - je to vysoká, velmi štíhlá jednoletá bylinka s modrými kvítky. Již dávno byl však ceněn i pro své využití v bylinkářství a byly známé pozitivní účinky na lidské zdraví při konzumaci jeho semínek.

     Plodem lnu setého je tobolka s drobnými hnědými, nebo zlatavými semínky, ze kterých se lisuje olej. Olej má široké uplatnění a semeno se používá jako lék. Doporučoval ho už Hippokrates při zažívacích problémech a při zánětech sliznic.

     Velmi ceněna jsou semena lnu pro svůj vysoký obsah vlákniny, proteinů a také tuků, kterých v sobě skrývají až 40%. Pozitivem je jejich obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin (např. α-linolenová, linolová). Ty se jinak nacházejí hlavně v rybím tuku a proto u nás v Čechách, kde nekonzumujeme dostatek mořských ryb, je len ideálním a pro nás zcela přirozeným doplňkem strany. Z vitamínů je v semenech lnu zastoupen zejména B1, B3, B6 a vitamín E. Obsahují též minerální látky a důležité stopové prvky - vápník, železo, mangan, hořčík, fosfor, draslík a selen. Antioxidanty v nich obsažené jsou zodpovědné za likvidaci volných kyslíkových radikálů v našem organismu, čímž zpomalují stárnutí buněk, a přispívají k prevenci mnoha chorob. Důležitým podporovatelem našeho zdraví jsou i tzv. lignany, které pozitivně ovlivňují hormonální rovnováhu v organismu, a pomáhají v boji s bakteriemi, viry a plísněmi. Obsahuje i mnoho vlákniny a po namočení uvolňuje důležité slizové látky.

     Lněné semínko se sice všeobecně považuje za zdravé, ale když si ho koupíte, je tvrdé a malé, špatně se kouše a ani chuťově to není nic moc. Když ho chcete opražit a předem ho umyjete, začne hned bobtnat a místo opraženého semínka máte v pánvi uvařený sliz.

Použití lněného semínka a lněného oleje :

  • Doporučená denní dávka lněných semínek pro dospělého jsou dvě polévkové lžíce.
  • Len se používá jako nejlepší pomocník při zácpě. Obsahuje mnoho vlákniny a dokáže na sebe navázat velké množství vody. Nabobtnalé semínko vytvoří mnoho slizu a poté absorbuje ze střev škodlivé látky, které pomáhá vylučovat z těla ven, podobně jako jablečný pektin, nebo psyllium - chová se jako šetrné projímadlo bez vedlejších účinků.
  • Len pomáhá při zánětech žaludku, žaludečních vředech a při redukčních dietách (Slizové látky působí jako ochranný film, který brání dráždění žaludeční sliznice - a tím, že ji tako chrání, usnadňuje její regeneraci a uzdravování).

  • Len se považuje za účinnou prevenci před civilizačními chorobami. Snižuje vysoký krevní tlak a vysoký cholesterol, pomáhá udržovat zdravou hladinu cholesterolu, působí jako prevence proti rakovině a pomáhá při střevních i kožních potížích.

  • Len je ceněný i z gynekologického hlediska. Pomáhá i na hormonální úrovni. Je vhodný např. při nepravidelné menstruaci nebo při snaze o miminko, tedy předtím, než se začnete o miminko snažit, je dobré si dát nějakou čistící kúru, jejíž součástí může být právě konzumace lnu.
  • Pomáhá při premenstruačních potížích, ale rovněž i ženám v přechodu.
  • Len zvyšuje pružnost šlach a podporuje pohyblivost kloubů.

  • Fytochemikálie obsažené ve lněném semínku (tzv. lignany) mají antivirové účinky.

  • Obklay z lněného semínka můžete použít na suchou kůži, ale i na zanícené rány, kožní vyrážky, nežity, či vředy - z rozmixovaného lnu s trojnásobkem vody získáte povařením a následným schladnutím hutný gel (naplnit do plátěného sáčku a přikládat na postižená místa).


      Zlaté lněné semínko je nejlepším zdrojem Omega-3 esenciálních mastkých kyselin, obsahuje mangan, hořčík, fosfor a vitamin B6. Přispívá k potlačení zánětlivých procesů v těle, používá se i jako projímadlo a v neposlední řadě má regenerující účinky. Oproti hnědému semínku má výraznější ořechovou vůni a je oblíbenější.

     Lněná semínka jsou mimo mnohé jiné také cenným zdrojem rozpustné a nerozpustné vlákniny. Rozpustná vláknina zpomaluje uvolňování sacharidů do krevního oběhu a tím pomáhá kontrolovat hladinu inzulinu a prodlužovat energii a také díky tomuto principu pomáhá více využívat tuku jako paliva. Když máme během dne neustále navýšenou hladinu inzulinu v těle, nebude docházet k využívání tuku jako zdroje energie. tělo bude pracovat pouze s cukry.

     Stejně tak pokud přijímáme dostatek Omega-3 mastných kyselin, má to obrovský dopad na metabolismus tuků. Konzumace těchto mastných kyselin přispívá k efektivnějšímu využívání tuku jako palivového zdroje energie. Dále užívání Omega-3 nenasycených mastných kyselin je vhodné jako prevence, či doplněk léčby mnoha nemocí - vysoká hladina LDL (špatného) cholesterolu a triacylglycerol, kardiovaskulární nemoci, vysoký krevní tlak, alerie, revmatoidní artritida a řada dalších ...

      V tradiční čínské medicíně jsou lněná semínka ceněna zejména při onemocněních střevního traktu. Jsou důležitým lékem tlustého střeva, kde působí laxativně (projímavě) a protizánětlivě. Díky vysokému obsahu zdravých tuků jsou také používána k posílení obranyschopnosti a jako prevence sdrečně-cévních onemocnění.

Užití lněného semínka :

  • Zkuste týdenní kůru pro lidi trpící zácpou, bolestmi žaludku, pálením žáhy, či pocitem plnosti. 2x až 3x denně snězte jednu polévkovou lžíci semínka (cca 15g) před jídlem. Nejlepší je sníst semínko i s uvolněným slizem- proto ho předem namočte, nebo krátce povařte ve vodě. Vždy pijte i dostatek vody.
  • Pro všechny s rizikovým cholesterolem, vyšším tlakem, či pro lidi, kteří jedí pouze nekvalitní tuky, hodně masa a v jejichž jídelníčku chybí ryby, semínka, kvalitní za studena lisované oleje - ti budou mít ze semínka největší užitek, pokud si jej namelou (třeba v elektrickém mlýnku na kávu). Dobře rozkousat semínko totiž úplně nejde a pokud sníte neporušená semínka, tak prospějí pouze vaší trávicí soustavě, ale nevydají cenné oleje.
  • Pokud se rozhodnete konzumovat lněná semínka přírodní, neupravená (nedrcená), pak je musíte dobře rozkousat, protože celá semínka jsou pro člověka téměř nestravitelná.
  • Variantou je semínka rozdrtit či rozemlít. Nadrcená semínka se dají konzumovat přímo nebo je lze přidat do pomazánek, jogurtů, kaší, tvarohu, polévky, pečiva apod. Rozdrcená semínka se rychle kazí, proto si je nepřipravujte dopředu nebo je rozdrcené skladujte v uzavíratelné nádobě v lednici a urychleně spotřebujte.
  • Drcené semínko je ideální okamžitě spotřebovat či uchovávat v uzavřené nádobě v lednici, jinak by došlo k jeho zežluknutí. Je možné je nechat též naklíčit nebo chvíli nabobtnat ve vodě. Pak jej lze vmíchat do jogurtu, salátu či ovesné kaše. Můžete s ním ozdobit třeba i polévku nebo připravené pečivo. Své využití najde i v nápojích, kdy jej rozdrcené můžete vmíchat do džusu nebo ovocného koktejlu. Popíjet lze i odvar z lněného semínka.

  • Při kožních potížích se doporučuje nechat jej namočené ve vodě a následně rozmixované aplikovat na postižená místa. V tomto případě je možné využít i lněný olej vylisovaný ze semen. Zábaly z lněného semínka lze aplikovat v případě otoků, křečí a zánětů.

  • Pravidelná konzumace semínka je zdraví prospěšná, jen při ní dbejte na dodržování dostatečného pitného režimu. V opačném případě by u vás mohlo dojít místo k podpoře zažívání spíše k zácpě. Můžete jej bez obav konzumovat denně, maximálně však v množství dvou polévkových lžic.

  • Ze lněných semínek můžeme připravovat léčivé nápoje, čaje, kloktadla, obklady, masky, nebo je užívat ve formě olejů.
  • Lněné semínko je vhodné konzumovat i před porodem (od 35. týdne těhotenství a po poradě s lékařem), protože uvolňuje porodní cesty a pomáhá nastartovat správnou tvorbu mléka.
  • Babky kořenářky radily ženám v poslední fázi těhotenství konzumovat lněné semínko pro snadnější průběh porod.
  • Aby tělo využilo všechny cenné látky, je dobré jíst nadrcené semínko společně se sírou. Nebojte, nebude to nebezpečné. Síru totiž přirozeně obsahují kvašené mléčné produkty a také třeba česnek nebo cibule. Dopřávejte si je nejlépe v syrovém stavu.

Olej ze lněného semínka :

     Lněný olej byl v našich krajích kdysi velmi oblíbený. Hospodyně jej kupovaly přímo od prodavačů na ulici bezprostředně po vylisování, což mělo výhodu v tom, že bylo možné ho kupovat jenom tolik, kolik se během krátké doby spotřebovalo. Čerstvý má vyloženě léčivé vlastnosti a chuť dobrou, zestárlý nebo špatně skladovaný však chutná nepříjemně a zdraví spíše škodí. Snad proto se upustilo od jeho používání, zvláště, když začaly být k dispozici jiné levné rostlinné oleje, které vydržely delší dobu bez znatelnějších změn. Ukazuje se se však, že lněný olej má některé zcela unikátní vlastnosti, pro které se vyplatí po něm opět sáhnout. Je to zejména vysoký obsah omega-3 mastných kyselin.

      Je možno říci, že vzhledem k účinku v něm obsažených omega-3 mastných kyselin, může přídavek lněného oleje v jídle do značné míry vyrovnávat nepříznivé působení živočišných tuků s obsahem cholesterolu. Musí však být dostatečně kvalitní a měl by být konzumován pravidelně. Při pravidelném užívání lněného oleje dochází ke zrychlení metabolismu, který hraje i při hubnutí jednu z klíčových úkolů. Podílí se také na detoxikaci organismu. Rovněž působí preventivně na srdečně-cévní systém.

Jaké má lněný olej další účinky?

      Přírodní antioxidant, snižuje cholesterol, pomáhá při problémech s prostatou, snižuje vysoký krevní tlak, doplňuje nedostatek energie a vitality, řeší problémy s pohybovým ústrojím způsobené věkem, pomáhá při revmatické artritidě, řeší problémy s ledvinami, zbavuje potíží v období menopauzy, utlumuje zánět střev a močových cest, napomáhá léčení kožních problémů, pomáhá při cukrovce typu 2, je antialergický, pomáhá při artróze, jemné přírodní projímadlo ...

     Dr. Johanna Budwig (německá biochemička 7-krát nominována na Nobelovu cenu) vícekrát dokázala, že využití lněného oleje v medicíně je daleko širší. Testovala ho jako protirakovinné léčivo. Její dieta kombinuje lněný olej nebo semena s tvarohem. Podle její teorie může být postup rakoviny zvrácený tím, že se poškozené tkáně opět okysličí a nastartuje se růst zdravých buněk. Tento proces má spustit kombinace nenasycených mastných kyselin z lnu a bílkoviny z tvarohu.

     Užití lněného oleje : Doporučuje se užívat ve množství dvou až tří kávových lžiček denně k obohacení jídla. Bude-li se zdát zpočátku jeho chuť nezvyklá, je možné jej smíchat například s olivovým olejem nebo užívat spolu s máslem. Je možné si dopředu připravit směs másla a lněného oleje v poměru asi 1 : 1, čímž vznikne z másla dietně vyloženě přijatelná a prospěšná potravina.

     Lněný olej se nesmí zahřívat, je třeba jej přidávat až po dokončení jídla, zahřívání by cenné omega-3 mastné kyseliny zničilo. Je možné jej používat k maštění běžných jídel. Obzvlášť chutný je s rýží. Ve spojení s parbolizovanou rýží vzniká zcela nová, neobyčejně přitažlivá chuť, která ještě více vynikne, je-li jídlo posypáno špetkou syrové cibulky a používá-li se při přípravě mořská sůl.

     Lněný olej čistí cévy, což zlepšuje krevní oběh, a tedy i zásobování kyslíkem a živinami.

     Podobně se chuťové vlastnosti lněného oleje znásobí ve spojení s některými druhy zeleniny. Omastíme-li jím vařenou nebo dušenou mrkev, získáme vyloženě léčivé jídlo. V každém případě je třeba si kombinace dopředu vyzkoušet, protože s některými potravinami chutná spíše hořce, zatímco s jinými se chuť celého jídla až nečekaně zlepší.

      Lněný olej kromě toho, že poskytuje zdravou dávku Omega-6 a Omega-6 mastných kyselin, je také velmi výživný pro pokožku a obzvlášť pak pro sluncem spálenou, nebo opálenou. Omega mastné kyseliny v oleji pomáhají vyživovat kožní membrány a zejména Omega-3 pomáhá kůži produkovat protizánětlivé prostaglandiny podporující hojení. Lněný olej při místní aplikaci napomáhá uchovat vlhkost pokožky a působí jako uklidňující a zvláčňující prostředek při spílení sluncem.


Lněný čaj  -  1 lžíci lněného semínka, 0,5 litru vroucí vody. Semínka zalijeme vroucí vodou a vše necháme 30 minut louhovat. Poté přecedíme, čaj nalijeme do termosky a popíjíme během dne.

Průduškový čaj - 1 lžíci lněného semene, 1 lžíci jitrocele, 0,5 litru vroucí vody. Len a jitrocel přelijeme vroucí vodou a vše necháme 2 hodiny přikryté odstát. Poté přecedíme, nalijeme do termosky a po douškách popíjíme během dne. Tato pitná kúra by měla trvat 14 dní.

Čaj na podrážděný a bolavý žaludek - 1 lžíci lněných semínek, 1 lžíci kořene lékořice, 1 lžičku máty, půl lžičky kořene hořce žlutého, 0,5 litru vroucí vody. Přísady zalijeme vroucí vodou a vše necháme 15 minut louhovat, pak přecedíme, nalijeme do termosky a popíjíme po douškách během dne. Pitná kúra by měla trvat 14 dní.

Čaj proti kašli a astmatu  -  20 g semínka a 20 g mateřídoušky nebo tymiánu přelijte 1 litrem vaříci vody a nechte dvě hodiny přikryté odstát. Oslaďte medem a postupně pijte celý den po šálcích.

Nápoj z lněného semínka na zácpu  -  1 polévkovou lžíci lněného semene, 0,5 l vody. Ráno semínko přelijeme studenou vodou a vše necháme do večera odpočívat. Večer kolem 18 hodiny celou sklenici vypijeme a ráno je úspěch zaručen.

Šejk z podmáslí a lnu na zácpu  -  0,5 litru podmáslí, 1 lžíci lněného semínka. Semínko rozmixujeme s podmáslím a pak po douškách vypijeme.

Lněné semínko zažene průjem  -  Výbornou službu při průjmech nám učiní i 1 lžíce lněného semínka, které zapijeme 1 dl vlažné vody. Tento postup opakujeme 2 - 3× denně po dobu 2 - 3 dní.

Lněné kloktadlo  -  1 lžíci lněného semínka, 3 dl studené vody. Semeno zalijeme vodou a vše necháme 30 minut louhovat. Pak přecedíme a hotovým nápojem si několikrát denně vyplachujeme ústa při zánětech dutiny ústní, aftech, bolavém krku.

Obklad z rozdrcených lněných semínek je výborným přírodním prostředkem na opařeniny a septické rány (vytáhne hnis a mírní zánět), bolavé klouby, svaly  -   3 lžíce rozdrcených lněných semínek, 2 dl vroucí vody gázu nebo lněný hadřík. Rozdrcená semínka zalijeme vroucí vodou a vše necháme 20 minut bobtnat. Směs pak naneseme na gázu či hadřík, zabalíme, přiložíme na postižené místo a vše necháme 30 minut účinkovat. Tento postup opakujeme 1-2× denně po dobu týdne.

Drcená semena můžeme používat jako pleťové masky při nečisté a mastné pokožce  -  2 polévkové lžíce drceného lněného semene, 2 dl vroucí vody. Semínka zalijeme vroucí vodou a vše necháme 30 minut bobtnat. Poté směs naneseme na obličej a dekolt a vše necháme 30 minut působit. Poté opláchneme.

Vegani využívají vlastností slizu na povrchu semínek při pečení chleba či moučníků - lžíce mletého semínka smíchaná se třemi lžícemi vody (několik minut odstát) nahradí jedno vejce. A namísto jedné lžíce oleje lze použít tři lžíce mletého lněného semínka.

Chcete-li akutně využít léčivých schopností semínek třeba na klouby či špatné trávení, smíchejte deci kefíru nebo bílého jogurtu se dvěma lžičkami rozdrcených lněných semínek a jednou lžící lněného oleje. Směs si připravte každý den ráno čerstvou a snězte nalačno. Po třech týdnech udělejte stejně dlouhou pauzu.

Použití v kuchyni :

  • V bioprodejnách se dají koupit lněná semínka hnědá a zlatá - svými účinky se neliší. Koupit se dá i docela kvalitní lněný olej.
  • Hnědý, nebo zlatý len umelte v elektrickém mlýnku na kávu na lněnou moučku. Tu pak můžete používat napřílad jako zahušťovadlo do pomazánek, když jsou řídké. Stejně tak lze moučku přidávat do těsta na chleba.
  • Druhou možností je nechat semíno namočené několik hodin, nebo jej krátce povařit a pak ho přidat do čehokoliv. Ale nevydá cenné látky, především oleje.
  • Protože semínka po namletí velmi rychle žluknou, je nutné je mlít těsně před jídlem. Pokud si rozemelete lněné semínko do zásoby, uchovávete ho v chladničce a i tak zkonzumujte co nejdříve.
  • Samotný lněný olej je cenný, vyplatí se ho používat spíš jako lék.


Kdy lněné semínko nepoužívat :

  • Nic se nesmí přehánět a to platí i u lněného semínka. To obsahuje i nepatrné množství kyanidů, které jsou ve větších dávkách toxické. Běžné denní množství 2 až 3 lžíce lněných semínek je však naprosto bezpečné. Navíc lze tyto kyanidy odbourat telepnou úpravou semínek.  Pozor si dejte také na projímavé účinky semínek, a to zejména u dětí. Nikdy nedávejte takové dávky, které by způsobovaly průjem.
  • Pravidelná konzumace se nedoporučuje ženám těhotným (jen s poradou s lékařem) a kojícím. Stejně tak se musí poradit s lékařem před konzumací lěných semínek pacienti, kteří mají poruchu srážlivosti krvě, cukrovku, či hormonální problémy.
  • Pokud užíváte lněná semínka s jinými doplňky stravy (léky), je doporučeno konzumovat semínka v jinou dobu, aby nebylo ovlivněno jejich vstřebávání - jednu hodinu před a dvě hodiny po užití doplňků stravy, nebo léků.
  • Lněná semínka se musí vždy těsně před konzumací rozdrtit, či rozmixovat.
  • Lněný olej má velmi vysoký obsah polynenasycených mastných kyselin (asi 70%) a proto je velmi choulostivý k oxidaci. Za normální teploty se na vzduchu rychle kazí, což se projeví zhořknutím. Takový olej se již nesmí používat, protože může zapříčinit tvorbu takzvaných volných radikálů v těle, což jsou velmi agresivní částice, které poškozují tělní tkáně, snižují imunitu a urychlují stárnutí. Proto by měl být lněný olej vždy co nejčerstvější, skladovaný v chladu a temnu. Je dobré vyčkat, až přijde do obchodu čerstvá dodávka, koupit větší množství a uschovat doma v mrazícím boxu chladničky. K přímému použití si oddělíme jen malé množství a i to uchováváme v chladničce. Většina výrobců udává datum spotřeby asi 4-7 měsíců ode dne výroby, při skladování v chladnu a temnu. Chceme-li však využít příznivých vlastností oleje k podpoře organismu, takto starý olej již radši nepoužíváme.

         Neméně důležitou věcí je kvalita výroby. Je bezpodmínečně nutné, používat jenom olej za studena lisovaný. Oleje, které prošly při výrobě tepelným procesem, spíše zdraví poškozují, než prospívají. Za studena lisované oleje poznáme snadno - na nálepce na lahvi je to vždy zřetelně uvedeno. Není-li tam doslova uvedeno "za studena lisovaný", tak takový olej nekupujeme. Olej by měl být dále ve tmavé skleněné láhvi. Cena i těch nejkvalitnějších výrobků je poměrně přijatelná, za lněný olej nezaplatíme v zahraničí o mnoho více, než například za máslo.



Zajímavá a doporučená videa z produkce NET-TV Mozaika EU: