Jednoduché a praktické rady pro hubnutí

Rady, prověřené praxí, lékaři, i lidovou moudrostí generací našich předků. Žádné nesmyslné "moderní diety a zaručeně kouzelné přípravky". Srozumitelné "vychytávky", jednoduché, praktické a fungující. A nedáte za ně ani korunu.


     Obezita (zastarale cizím slovem obesita nebo obesitas), česky otylost (zastarale česky též obtloustlost) je stav, ve kterém přirozená energetická rezerva savce (např. člověka), která je uložena v tukové tkáni, stoupla nad obvyklou úroveň a poškozuje zdraví. Pro bělošskou evropskou populaci je podle kritérií Světové zdravotnické organizace (World Health Organization - WHO) definována indexem tělesné hmotnosti (body-mass index - BMI) vyšším než 30. Pro asijskou a pacifickou populaci je obezita definována BMI vyšším než 25, někdy než 27. Hodnota BMI v rozmezí 25-30 u bělošské evropské populace je označována jako nadváha.

      Za zdravou váhu je považována hodnota BMI mezi 18,5 a 25. Jako obezita prvního stupně se označuje hodnota mezi 30 a 35, obezita druhého stupně 35 až 40. Pokud BMI přesáhne 40, jde o tzv. morbidní obezitu neboli obezitu 3 stupně. Orientačním ukazatelem nadváhy je také obvod pasu. Při obvodu nad 102 centimetrů u mužů a nad 88 centimetrů u žen jde o obezitu. Existují též další ukazatele obezity: poměr obvodu pasu k obvodu hýždí, měření tloušťky kožní řasy apod.

V České republice podle statistických údajů Státního zdravotního ústavu téměř každý druhý člověk trpí nadváhou a každý čtvrtý pak některým typem obezity.

Příčiny :

  • Nadměrný a rychlý přístup k potravinám, čas a chuť k jídlu (nikoli hlad) vedoucí k nadměrnému příjmu kalorií (přejídání) nebo úmyslné vykrmování
  • Nevhodná kvalita a složení stravy
  • Nedostatek pohybu - novodobé výzkumy ovšem naznačují, že lovci a sběrači mají stejný energetický výdej jako lidé ve vyspělých společnostech (jen menší příjem), a přesto nejsou obézní
  • Příčiny hormonální (mateřské přibírání váhy, nadbytek estrogenů, nedostatek melatoninu, podzimní přibírání váhy)
  • Nedostatek spánku, hypofunkce štítné žlázy aj.
  • Deprese, jež sice koreluje s obezitou, ale je spíše důsledek obezity
  • Bakterie, viry (infekční obezita)
  • Dědičnost - vyskytuje se u syndromů, jako je syndrom Prader-Williův, Bardet-Biedlův, Cohenův či Ayaziův, jejichž výskyt je ale minimální: měně než promile případů
  • Špatné zacházení ze strany jiných lidí
  • Nové výzkumy naznačují, že příčinou mohou být i střevní bakterie.
  • Vliv rodiny a okolí

zdroj : wikipedie


Proč je špatné rozhodnutí "začít držet dietu"?

     Pokaždé, když začneme držet redukční dietu, je jedno zda od známé herečky, nebo z naprosto spolehlivého tajného zdroje (obvykle diskuzní skupiny na Facebooku), převede náš organismus svoji látkovou přeměnu na úsporný režim a začne se chovat tak, jako kdybychom se měsíc neměli dostat k žádné potravě.  Jinými slovy se snaží i z toho mála "vyždímat", co se jen dá a ještě z toho uložit zásoby v podobě tuku, kdyby opravdu měl přijít dlouhý hlad. Pokud takové výkyvy - tedy redukční diety - opakujeme, ztrácíme během držení diety jak trochu tuku, tak i svalovou hmotu, pak ale nabíráme zpět především tuk. Lékařské výzkumy dokazují, že znovu a znovu opakované odtučňovací kůry poškozují lidské zdraví mnohem více, než nadváha, jako taková!!!


Fitness and Slimming Salad in Bread - Home Cooking - fitness a hubnoucí salát (těstoviny, vejce, zelenina, bílý jogurt, polníček...) v domácím podmáslovém chlebu - nebo na ledovém salátu. Odebírejte náš kanál a sledujte naše videa : https://goo.gl/4mSSui 

Jak k hubnutí přistoupit?

     Nejprve přijměte, jací právě teď doopravdy jste. Jak vypadáte, jak se cítíte, kolik vážíte, jakou velikost oblečení nosíte. Teď je poslení den starého života - přichází první den nového života, ve kterém už bude jen lépe, protože cokoli shodíte, každý zmizelý centimetr v pase, každý nový pohled do zrcadla je vaší pozitivní motivací pro další dny. Není kam spěchat, od teď je už celý život jen Váš. Shoďte jedno, dvě, tři kila a udržte si úbytek. Popotáhněte si opasek u kalhot o jednu dírku a mějte z toho radost, den ode dne vám bude lépe.

     Vše je o jídle, protože jsme to co jíme .... a jíme proto, abychom žili, nežijeme proto, abychom jedli! Nejprve - zahoďte veškeré články z časopisů o "zaručeně fungujících zázračných dietách". Ani jedna nefunguje, jinak by na světě byli všichni štíhlí. A zapomeňte na to, že je známkou dobré vychování jíst tehdy, kdy jí ostatní - jezte tehdy, kdy cítíte hlad. Nejezte jen z pouhé chuti na něco, co je dobré, jezte proto, že to tělo potřebuje a jezte to, o co si vaše tělo říká.  Jezte vícekrát denně a nenakládejte si přeplněné talíře jídla! Zrušte špatné jídlo z FastFoodu a z pouličních stánků. Začnete hubnout sami od sebe, aniž byste si zatěžovali hlavu a peněženku superdrahými nesmysly.


Ještě jednou - nepřejídejte se!

     Netrapte se až tolik tím, co jíte (samozřejmě jezte pestře a zdravě), ale rozdělte se jídlo během dne na menší porce přibližně na každé čtyři hodiny. Vaše trávicí ústrojí nebude přetížené, bude pracovat správně, živiny se lépe zužitkují, nebudou vás ovládat "záchvaty mlsnosti" a přejídání. Nekoukejte se na hodiny, každý má svůj rytmus stejně nastavený trochu jinak, ale jezte těsně předtím, než pocítíte hlad, protože tak včas zabráníte hlbokému poklesu hladiny krevního cukru a nebudete se přejídat. Začnete tak hubnout přirozeně, sami.

     Zkuste jíst menší porce, část příloh, nebo masa zaměnit za zeleninu, méně mastit, solit a neprojítejte se až k pocitu úplně "nacpaného" žaludku, jezde do polosyta - po jídle vypijte hrnek horkého čaje, který vás dosytí a pomůže s rozpouštěním tuků.


Změnit návyk trvá 21 dní i déle!

     Už staří Toltékové věděli, že návyk, ať už se týká jídla, kouření, či chování, nelze změnit za den, nebo va, ale udávali 21 dnů, než změnu, kterou vy učiníte rozumem ve své hlavě tak rychle, jak rychle vám hlavou proběhnou ty správné myšlenky, přijme a převezme i vaše tělo a jeho energie. Berte těch 21 dnů ale jen jako orientační číslo, hodně lidem to může trvat i déle, protože jeich energetická těla nejsou zvyklá na změny, jsou již hluboko usazená v navyklých rutinách a k takovým změnám pak spotřebují jak více energie, tak více času. Někdo už zkrátka "spí" a trvá dlouho jej probrat, probudit a zaktivizovat. V rámci hubnutí je třeba změnit návyky, vedoucí k přibírání na váze, za nové návyky, vedoucí ke shazování nadváhy. Zde kotví nefunkčnost diet - diety návyky nemění, jenom vás nutí nějaký počet dnů nedávat tělu to, na co je zvyklé a pak se ke svým špatným návykům zase vrátíte. Jako obézní lidé nepotřebujete diety, potřebujete TRVALÉ ZMĚNY SVÝCH ŠPATNÝCH NÁVYKŮ!


Proč přibíráme na váze :

      Každý den vaše tělo přijme určitý počat kalorií z vašeho jídla, který spálí podle toho, jak jste ten den aktivní. Pokaždé, když přijmete více kalorií, než spálíte, uloží tělo tuto energii navíc v podobě tělsného tuku jako zásobu - a vy přibíráte na váze. Ve dnech, kdy spálíte přibližně tolik kalorií, kolik přijmete, si vaše tělo zásoby tuku ani nevytváří, ani nespotřebovává. Ale pokud v určitém dni přijmete méně kalorií, než vaše tělo vzhledem k vaší aktivitě potřebuje, tak si je tělo vezme ze zásob vašeho tuku. A vy hubnete.

     Nižší příjem kalorií, než je jejich denní spotřeba, je tedy základem vašeho hubnutí. Abyste dejme tomu za týden spotřebovali 500g zásob svého tělesného tuku, musíte spálit o cca 3500 kalorií více! To znamená si během týdne takový úbytek rozložit nejlépe na 500 až 1000 kalorií, které svému tělu denně upřete. A pokud jste opravdu obézní, není klíčem k vašemu návratu na zdravou váhu ani hladovka, nebo extrémní a nesmyslné diety, nebo infarkt v posilovně - ale vytvoření si návyku denního deficitu v kaloriích o cca 500 až 1000 po delší časové období.


Konzumujte jako první při jídle bílkoviny

     Bílkoviny jsou základním stavebním kamenem pro nejaktivnější "spalovače" vašeho tuku - tedy pro vaše svaly a vy je potřebujete, bez bílkovin to prostě nejde. Bílkoviny jsou také nezbytné pro správnou funci nejen svalů, ale i mozku i jiných tkání těla. Pro hubnutí je důležité to, že bílkoviny vás rychle zasytí, proto je ideální je při každém jídle sníst jako první - aby vás rychle zasytili a vy jste toho nesnědli takové množství. Tím hodně omezíte konzumaci sacharidů a tuků.

Mezi kvalitní a zasycující bílkoviny patří například :

- libové hovězí maso, kuřecí a krůtí maso, vepřová panenka, ryby a mořské plody

- nízkotučný tvaroh, řecký jogurt, sýr cottage, vaječné bílky, sójové tofu a tempeh

- konopí, fazole, hrách


Jezte ty správné sacharidy

     Všechny sacharidy se štěpí na cukr (glukózu). Glukóza je palivo, na kterém fungují naše svaly, vnitřní orgány i mozek. Při správné dodávce správných sacharidů se posiluje metabolismus a tím je tělo připravováno na hubnutí. Existuje přísloví "Tuky se spalují v sacharidovém ohni".

     O co tedy jde, co jsou dobré a špatné sacharidy? Vy se při hubnutí vyhýbejte sacharidům, které se v těle rychle štěpí a zaplavují tělo množstvím glukózy. To jsou hlavně průmyslově zpracované cukrovinky, pamlsky a pekárenské výrobky s množstvím nekvalitních škrobů a cukrů. Místo nich je třeba se soustředit na kvalitní sacharidy, které se štěpí pomalu a tím nám "přilévají palivo (glukozu)" do těla jen po kapkách. Hledejte čisté kvalitní přírodní sacharidy, například v :

- celozrnných obilovinách  (rýže, chléb, těstoviny, cereálie, popcorn ...)

- luštěninách, kořenové zelenině, ovoci.

     V těchto potravinách kromě kvalitních sacharidů získáváte také vitamíny, minerály, vysoký obsah vlákniny. Tělo takové potraviny snadno tráví a vy jste plni energie a cítíte se dobře.


Nevynechávejte ve svém jídle tuky

Bez dobrých tuků by nemohlo fungovat správně naše tělo ani mozek. Díky tukům fungují hormony, trávení, regulace tělesné teploty - dokonce i vaše nálada! Při hubnutí tuky velmi účinně zpomalují trávení a udržují plný žaludek. Při konzumaci správných tuků ve správnou dobu vás nezlákají "chutě".

Co patří k těm lepším tukům v naší stravě :

-  máslo, slanina, kvalitní sýry, vaječný žloutek, živočišná šlehačka, olivy, avokádo, ořechy a semínka, olivový a lněný olej, mandle ....


Jezte často, tím urychlíte spalování kalorií - a pijte vodu!!!

      Metabolismus těla můžete přirovnat k peci - když budete jíst méně často, pec vychladne, když budete jíst často, pec se rozpálí. Čím je pec žhavější, tím více kalorií spálí - a to včetně uloženého tuku, o který nám jde.

     Zkuste si vytvořit "spalovací dny", kdy se nasnídáte nejpozději do 30 minut od probuzení a pak se najezte každé tři hodiny. K tomu pijte hodně vody - ne limonády, ne piva, ne vína - ale vody!!! Voda je totiž hlavní součástí většiny metabolických procesů ve vašem těle - což je to, o co nám jde. Zkuste pít při hubnutí a současném cvičení hodně vody - není třeba pod tlakem, ať to zase neodnesou vaše ledviny, ale drtivá většina lidí si dnes neuvědomuje, že jsou v podstatě chronicky dehydratovaní a když už něco vypijí, tak to jsou přeslazené a přechemizované limonády, sirupy a džusy, nebo alkoholické nápoje. Pijte čistou vodu bez bublinek! To je to nejpřirozenější a nejzdravější, co můžete pro své tělo udělat (a mimochodem, je to také to nejlevnější) - klidně pijde vodu z vodovodu, není o nic horší, než bůhvíjak dlouho skladovaná a bůhvíodkud braná balená voda v plastových PET lahvích.


Nebojte se si pomáhat drobnostmi.

     Nechutná vám "obyčejná" voda z kohoutku? No určitě je špatný nápad do sebe dostat denně 3 až 4 litry Coca Coly, "Ice Tea", nebo klasické malinovky .... a nevěřte, že ochcené vody bez cukru jsou "bez cukru" - jen ho mají v sobě méně, nebo je v nich místo cukru daleko nezdravější chemické sladidlo. Nakrájejte si do lahve, nebo džbánu s vodou čerstvé ovoce - jahody, borůvky, maliny, citron, pomeranč .... přidejte čerstvé bylinky (mátu, mateřídoušku a pod ...).

     Přidejte ke svým hubnoucím dnům v rozumné míře nějaký multivitamín se základními minerály (koupíte v každé lékárně, kde je široký výběr - nekupujte v supermarketech levné šumivé tablety čehokoli - kupujete hlavně nezdravý cukr a chemii, čemuž se chcete přeci vyhnout).

      K jídlům přidávejte i vlákninu, například psyllium a podobně. Abyste dobře vstřebávali živiny, musí vám dobře pracovat zdravá střeva a vláknina je pro střeva přirozený a zdravý kartáč. Alespoň jednu lžíci vlákniny denně!


Nenechte se nervovat, nenechte se vmanipulovat do "vědy"

     Většina diet a literatury o hubnutí na vás nahrne lavinu výpočtů, rovnic, přesného vážení, spousty cizích slov ... netvrdíme, že jsou podobné informace špatné, ale vy nemusíte být dietologický specialista-lékař, vám stačí jen pochopit základní souvislosti a pak se nebojte se prostě v klidu a pohodě správným číslům jen odhadem přibližovat. Stejně jako donrý kuchař neváží úplně všechno na přesné gramy a mililitry, ani vy se nebojte své kalorie rozumně a v klidu počítat "přibližně". Bude to stačit, nebojte.


Spalování tukových zásob podpořte aktivním pohybem

      To vám poradí každý, ale co to v praxi znamená, když máte nadváhu takovou, že sotva dojdete z práce a do práce? Nemůžete ani do posilovny, ani běhat, ani skákat ve fitku. Nevadí, můžete chodit, můžete plavat. Stačí začít na pěti minutách pohybu, vydržet a pomalu přidávat. Co týden, to pět minut, až jste třeba na hodině denně.

     Pohyb, to je všechno možné a pro vás je nejlepším pohybem cokoli, co vás opravdu baví, k čemu se nebudete přemáhat. To může být procházka lesem, tancování, fotbálek, nebo tenis, stačí jakákoli kolektivní hra, úplně rekreačně. Zkuste z chůze přejít na mírný indiánský běh - jdete, každou chvilku zkusíte popoběhnout a zase jdete a vydýcháváte.

     Zkuste si najít pět minut už ráno a něčím své tělo protáhnout. Cvičením v ložnici, procházkou se psem okolo domu, zaházejte si basketbalovým míčen na zahradě na koš, cokoli je vám příjemné.

     A stejně jako v každé jiné aktivní činnosti, nechte si jednou týdně den volna pro regeneraci. Musíte mít jeden odpočinový den. Jeden den v týdnu, kdy nebudete cvičit a běhat, kdy třeba i zhřešíte nějakým pamlskem a dobrůtkou.


Vytvořte si jasnou a konkrétní výzvu a naplňovat ji začněte teď hned.

      Potřebujete viditelný startovní bod, to je vaše situace, zdraví, nebo vzhled právě v tomto okamžiku. Udělejte si fotografie, zaznamenejte si své potíže a neduhy. To vše je něco, od čeho se chcete vzdálit a už nikdy se sem nevrátit, tak to nejprve odhalte, posviťte si na to, pojmenujte to a zaznamenejte si to.

     Vytvořte si první cíl. Kolik kilogramů chcete shodit, o kolik konfekčních velikostí chcete nosit menší oblečení, co chcete dokázat - sportovat, zamilovat se, jet se na dovolenou potápět ... Dejte si směr, stanovte si průběh, co budete dělat, co můžete dělat, na co se zatím můžete těšit. Denně si pište a zaznamenávejte, jak se ke svému cíli krůček po krůčku blížíte.

     Začněte ihned. Nic nenechávejte na .... někdy ... až budete mít víc klidu, víc času, až doděláte nějaký pracovní úkol, až odjede rodinná návštěva, až bude léto a děti budou na prázdninách ... všechno špatně. Čas vzít si sama sebe za svého hlavního klienta je právě teď, hned. Okamžitě. Začněte právě teď a berte se vážně.


Zachovejte si svou dobrou váhu i své zdraví i po svém zhubnutí

     A to znamená především zkvalitnit svou stravu. Jednou provždy se rozhodněte zařadit do svého života čerstvé potraviny, tedy čerstvé a nejlépe co nejkvalitnější maso, ovoce, zeleninu a další základní potraviny. A jednou provždy ze své stravy vyhoďte průmyslově vyráběné bonbony a tyčinky, slané lupínky a tyčinky, pouliční hamburgery a párky v rohlíku, levné uzeniny a náhražky sýrů všeho druhu, konzervy (vyjma kvalitních rybiček) a instantní jídla. Připravujte si na nošení s sebou krabičky se svým zdravým a kvalitním jídlem. Hodně pijte vodu, zcela vypusťe jakékoli barvené a slazené limonády, obarvovaná a ochucovaná piva a jiné reklamou bohatě podporované chemické tovární roztoky. Nekuřte - prostě s tím přestaňte. Teď hned. Najděte si sportování, které vás baví a bavte se jím co nejčastěji. Žijte - teď hned!


Zajímavá a doporučená originální videa z produkce NET-TV Mozaika EU: