Jak se učit sebeobranu v tomto projektu


     Právě jste vstoupila do světa sebeobrany na tomto webu a moc si nevíte rady, kde a s čím začít, o co vlastně jde, jak a kdo se vám bude věnovat a co se čeká od vás a co můžete vy čekat od nás. Tak to zkusíme postupně a co nejsrozumitelněji :


  1. Pravděpodobně máte pocit, že váš svět není tak zcela bezpečný. Něco jste viděla, zažila, něčeho byla svědkyní, nebo se vám stalo něco, co se nedá jen tak zapomenout a přejít. Myšlenka, že byste se měla naučit se bránit, ne a ne odejít z vaší hlavy. A tak jste zde, na webu televize Mozaika, v rubrice "Sebeobrana pro ženy".
  2. Z nějakého důvodu nemůžete začít trénovat třikrát týdně bojová umění po dobu několika let v nejbližším boxerském klubu, sportovní škole karate, oddílu MMA nebo Muay Thai. Nemáte na to čas, pracujete, ve vašem okolí nic vhodného není, bojíte se fyzické námahy a bolesti, jste přesvědčena, že na něco takového vaše fyzická kondice, nebo zravotní stav nestačí. Ano, můžeme vás ujistit, že takových lidí, jako jste vy, je drtivá většina. Neznamená to ale, že vždy už budete pouze bezbranná oběť násilí.
  3. Pravděpodobně nikdy nesrazíte na zem trénovaného profesionálního boxera (jedině kulkou z pistole), nepostavíte se hrdinně na odpor zfanatizovanému a rabujícímu davu (utíkejte pryč, co vám nohy stačí) a nestanete se členkou speciálního vojenského přepadového komanda (taky proč, že?) - ale pokud vás někdo někde začne obtěžovat, osahávat, fackovat, či týrat, tak si budete vědět rady, budete mít naučené instinktivní pohyby a techniky a budete mít možnost výběru, zda se jen pasivně krýt, nebo aktivně bránit. A už jen vědomí, že se bránit umíte a můžete, vám neskutečně zvedne sebedůvěru v sebe sama.
  4. K tomu, abyste mohla začít trénovat sebeobranu podle našich videotechnik, které natáčíme tak názorně, aby se podle nich mohla učit i naprostá začátečnice, potřebujete jen kousek volného místa doma (udělejte si místo v pokoji, v obyváku, odstraňte do bezpečné vzdálenosti sklo a cenný porcelán). Pak už jen potřebujete mít s kým cvičit (nouzově můžete i techniky pro dva cvičit sama).
  5. Ideálním začátkem pro práci s videotechnikami a návody k tréninku sebeobrany na tomto webu je zúčastnit se úvodního workshopu sebeobrany - viz kalendář akcí - na kterém vás pečlivě naučíme to nejpodstatnější, co tvoří základ každé techniky obrany, každé kombinace - tedy udržení stability v těžišti (střeh, úhyby, kroky, posuny ...), udržení neustálé obrany a krytí, dechová práce a zpevnění u dynamických pohybů. Když těmto základům porozumíte a pochopíte, o čem jsou, můžete pak už začít trénovat i sama doma.
  6. Máme natočené výukové videotechniky pro vaše samostudiu a ty jsou umístěné v rubrikách "Základní výuka - základní pohyby" - "Zásobník videotechnik pro trénování" a "Ukázky cvičného sparringu". Tyto rubriky jsou ale přístupné jen členům "Bodyguard Combat Art Klub" - a registrace za členku klubu stojí 1.000,- Kč na 12 měsíců. Podívejte se na to i z naší stránky - natáčení stovek videí, střih, udržování webu, návody na trénink .... to jsou ne hodiny, ale týdny a týdny práce venku, u kamery, u počítače, na internetu .... a to něco stojí ... a nejde o pár drobných. Když uhradíte 1.000,- Kč na rok členství, je to cca 83,- Kč na měsíc - to je méně, než hodinová lekce ve fitku, méně než tři jízdenky do pražského metra, méně, než jeden skromný oběd v restauraci. A vy za to dostanete plný přístup k neustále se rozšiřující zásobě výukových videotechnik pro vaše domácí samostudium a zároveň 50%ní slevu na naše worshopy (organizované televizí Mozaika) po celou dobu vašeho placeného členství.
  7. Když už jste absolvovala úvodní workshop a pochopila principy, jak trénovat, jste členkou našeho klubu a máte přístup k výuovým videotechnikám, můžete se podle nich začít doma učit sebeobranu. Videotechniky jsou natočeny velmi názorně, z jedné i z druhé strany, pomalu po jednotlivých pohybech, plynule, aby bylo vidět spojení a návaznost pohybů a rozumně rychle, abyste si uměla představit, jak technika přibližně vypadá v realitě. Vám stačí mít k sobě kohokoli do dvojice - může to být muž i žena, ideálně podobného věku, výšky a váhy, ale není to podmínka - na ulici si taky nebudete moc vybírat, kdo vás přepadne. 
  8. Trénujte kombinace a techniky podle videí, stačí si je pustit na počítači a napodobovat je. Nejprve si vybírejte jednodušší kombinace, takové, kterým nerozumíte, nebo vám nejdou, zatím odložte. My jich budeme přitáčet desítky a stovky, budete si mít rozhodně z čeho vybírat. Trénujte pomalu, měkce, nesnažte se o sílu a rychlost, ale o to, abyste porozuměla co v technice děláte a proč to děláte - a co přitom dělá a jak pracuje vaše tělo. Vždy si během jednoho tréninku (jedna až dvě hodiny) protrénujte cca desítku kombinací - nemusíte si je pamatovat, o to vůbec nejde, klidně je zapomeňte. Smyslem této přípravy není umět nazpaměť stovky kombinací, ale naučit vaše tělo na úrovni podvědomých reakcí skládat stále dokola z několika základních pohybů nejrůznější kombinace - které pak při skutečné obraně v reálné situaci budou odpovídat útoku, útočníkovi, prostředí, vašemu natrénování pohybů, vašemu strach, či vzteku a pod ... To ale není na tréninku, takže trénujte pomalu, klidně, měkce - ale přesně.
  9. Čas od času absolvujte naše další víkendové procvičovací workshopy, na kterých s vámi budeme probírat právě různé techniky a kombinace, které budete mít na tomto webu ve výukových videích. Podíváme se na vás, opravíme vám techniku, vysvětlíme vše, čem zatím nerozumíte, naučíme vás nové kombinace .... a co je velmi důležité, vyzkoušíte si tyto techniky na různých lidech, nejen na svém partnerovi doma. Stačí, když se zůčastníte workshopů třeba jednou za dva měsíce, můžete samozřejmě i intenzivněji a častěji.
  10. Celý tento výcvik může mít velmi individuální průběh a zcela si ho přizpůsobte svému času, svým možnostem - a je úplně jedno, jestli budete trénovat půl roku intenzivně nebo dva roky občas - důležité je dostat své tělo do stádia, kdy bude na agresi a útok reagovat základními pohyby a principy obrany a jejich kombinacemi tak podvědomě a přirozeně, jako třeba chodíte (i to jste se jako děti museli učit, neuměli jste to automaticky), plavete, nebo jezdíte na kole.
  11. Celý výcvik sebeobrany má tři roviny tréninku. První rovina je naučit se základní pohyby (kroky, střehy, úhyby, výkroky, bloky, údery, kopy, držení, chycení, páčení ....) a sladit je s přirozenou stabilitou těla ve sníženém těžišti (v bojovém střehu), s neustálým krytím svých citlivých míst a s dechovou součinností, která podpoří techniku. Druhou rovinou je procvičování kombinací a tím dodáte tělu schopnost provazovat základní pohyby a tak si skládat techniky a kombinace podle situace - i podle toho, co vyhovuje individuálně zrovna vám. Třetí rovinou výcviku je volný cvičný sparring. To je v podstatě volný souboj, který provádíme pomaleji měkce, ale zcela volně a tím své tělo učíme reagovat na zrovna konkrétní situaci - provést úder právě tam a tehdy, kdy se soupeř odkryje, vyvést jej z rovnováhy, dostat pod kontrolu, uhýbat jeho útokům, nenechat se sevřít ..... získáte bojové instinkty na úrovni podvědomí a ty pak při náhlé agresy "pracují" za vás.
  12. No a jste u konce s výukou sebeobrany. Nenarostly vám svaly, to musíte do posilovny, nestanete se mistryní profesionálního ringu, to byste musela začít trénovat denně a tvrdě a bolestivě .... ale když by vám někdo začal ubližovat, tak než si vůbec srovná vaše hlava co se to děje, tak vaše tělo bleskově situaci vyřeší tím, co jste do něj v klidu a pohodě vložila svým tréninkem sebeobrany - stáhne se do krytí, uhne, nebo odvrátí první útok a protiútokem, nebo zadržením nedovolí další útok. útočník je na zemi, zneschopněn a vám teprve dochází, co se to všechno dělo. Můžete odejít s plnou sebedůvěrou ve svou schopnost být sama sobě bodyguardem - osobní ochránkyní.