Jak cestovat s televizí Mozaika

Můžete s námi jezdit po ČR i Evropě, poznávat, bavit se vychutnávat, sportovat .... jak začít?

     Od letošního roku se celá produkce internetové televize Mozaika zásadně mění a témata, kterým se budeme do budoucna věnovat, se zužují na pouhé čtyři základní, a to :  KONCEPT BODYGUARD (videovýuka sebeobrany, techniky okamžitého přežití, témata prepperství - připravenosti a soběstačnosti, první pomoc a přežití čehokoli), ZDRAVÍ (jak své zdraví udržet a zachovat, nebo navrátit a jak se léčit v případě neduhů a chorob - klasickou medicínou i léčitelstvím a bylinkami), RECEPTY-VAŘENÍ (autorské videorecepty o domácím vaření, vaření na cestách, zdravém vaření a vaření při různých dietách) a TOULAVÉ BOTY (toulání se s kamerou po krajině české a evropské a systematické vkládání videozáznamů a textů do této veliké rubriky, kde jsou státy rozděleny na kraje, ty na okresy, ty na velká města - a v nich přidáváme řadu aktuálních materiálů pro naše diváky).

     S cestováním se zbylé tři rubriky plně prolínají, protože při cestování také vaříme, nebo testujeme restaurace, hotely, jídla, kempy a pod .... cestujeme za zdravím a pro zdraví a také pro nácvik soběstačnosti, fyzické kondice a vytrvalosti pro situace Survivalu a Prepperství. Cestujeme samozřejmě vždy s kamerou a proto je naše cestování i technicky jiné, než běžné expedice, výlety a dovolené.

     S kamerou se cestuje pomaleji - nejde jen o to něco někde projít, ale natočit také dobré materiály, zůstat na místě delší dobu, nebo se i vracet.

     S kamerou nejde vždy bez ohlášení přijít a natáčet - někde je to vysloveně zakázáno a je třeba vše písemně vykomunikovat předem, jinde je dovoleno jen něco a za poplatek, někde  můžete natáčet bez problémů. Určitě je třeba se domlouvat předem na různých zámcích a hradech, ve sportovních střediscích a Aquaparcích, v restauracích. Domluva předem je ale také dobrá pro to, aby na místě byli na nás připraveni. Abychom třeba na zámku mohli natočit rozhovor s kastelánem, nebo majitelem, v restauraci s šéfkuchařem .... díky včasné a kvalitní přípravě se dá ušetřit i hromada nákladů, reklama na naší televizi je dost zajímavý obchodní "artikl" výměnou za ubytování a stravu zdarma a pod ... ale ne až na poslední chvíli na místě ....

     Je samozřejmě "cestování" a "cestování". Můžeme točit seriál o pražských památkách, začít dopoledne a večer jít domů. Můžeme mapovat pražské dobré restaurace, nebo kavárny - a je to natáčení na dvě až tři hodiny odpoledne po práci, nebo po škole. Můžeme vyjet na sobotní výlet z Prahy na Karlštejn, lodí na Slapy a zpět, nebo si vzít stan a za víkend a jednu noc zmapovat nějaký prázdninový kemp na Sázavě, nebo Vltavě. A nebo se chcete vydat dál za hranice? Pak musíte počítat s tím, že to bude jednak cesta na více dnů, jednak že bude potřeba i pár měsíců předem začít plánovat, připravovat a korespondovat. Tohle už ale za skoro 15 let praxe umím, funguje mi to - a rád vás to naučím. Už to nebudu ale dělat sám - budete to muset s mou podporou a pomocí dělat vy.

Příklad :

     Chcete se podívat například do Španělska (kamkoli jinam ... )? Já nemám námitek. Pokud odvedete svůj díl práce na přípravě, pojedete třeba na dva týdny, užijete si toho víc, než běžný turista, neutratíte ani korunu a ještě z toho můžete mít slušný zisk. Jak se tohle dělá, není tajemstvím, pracují tak všechny produkce, takže není problém to zde prozradit, protože tak nebo onak, buď prostě přidáte ruce k dílu a budete z toho něco mít, nebo nepřidáte, budete čekat kdo to udělá za vás, já to už nebudu - a nestane se nikdy nic. Co tedy budeme dělat :

     Sejdeme se na celý den naplánování příprav a z toho vznikne :

  1. Kam přesně pojedeme (trasa odkud kam)
  2. Termín, kdy pojedeme (kdy vyjedeme, kdy přijedeme)
  3. Jaká videa budeme točit - s batohem pěšky a vlakem, s CK po hotelích s připravenými programy, samostatně na jedno místo s náplní adrenalinu, sportu, nebo denně urazíme kus nějaké trasy z místa na místo? Budeme přitom natáčet i videa do sebeobrany a survivalu, nebo i nové recepty do vaření, nebo jen cestovat?
  4. Trasa - cestování vlakem, autobusem, lodí, pěšky, letadlem, autem, s cestovní kanceláří? Pak se musí naplánovat časový plán, podívat se a sladit jízdní řády, dopředu si zablokovat jízdenky, místenky, letenky. Ty výhodnější jsou kolikrát v sezoně vyprodané i dva měsíce dopředu, stejně jako zajímavé tématické zájezdy.
  5. Program - co budeme natáčet, co je na trase zajímavého? Sportovní centrum, nebo historický střed starobylého města? Rozhledna v kopcích, známé jeskyně, jezery a rybníky, nebo středověký hrad? Vyhlášená restaurace, vinice, nebo koňský ranč a eko farma? Zoologická zahrada? Všude a všem musíme napsat a vyžádat si dopředu souhlas s natáčením, požádat o případnou vstřícnost s rozhovory, nebo prohlídkami míst, kam veřejnost běžně nemůže ... Je třeba přemýšlet a na vše si vyhradit dostatek času i s rezervami .... co se dá stihnout, abychom pak mohli divákům představit kvalitní videoreportáže?
  6. Ubytování - pokud je to cesta na více dnů, kde budeme bydlet, přespávat, jíst? Nebylo by dobré jet bez přípravy do malého městečka a zjistit, že oba dva místní hotely jsou obsazené až po střechu. Nebo že vyhlášená restaurace má zrovna zavírací den. S domlouváním ubytování a stravy se vždy nabídne i propagace hotelu, penzionu, restaurace na naší televizi - dá se tím hodně ušetřit. Pojedeme do hotelu, nebo do apartmánů, nebo rekreačních chat, kde jsou vybavené kuchyně? Pak můžeme s kamerou nakoupit na místních trzích místní čerstvé speciality a natočit takové videorecepty, jaké v ČR nenatočíme. Nebo vezmeme batohy na záda a projdeme se přírodou, vyjedeme někam lanovkou, napijeme se vody z léčivého pramene ... co k tomu přitočit v zajímavém prostředí nějaké video do rubriky "Koncept Bodyguard"?
  7. Jazyky - zásadní předpoklad - jak se v zemi, do které chcete jet, domluvíte, jak uděláte před kamerou rozhovor třeba s majitelem penzionu, kde zadarmo přespíme a dostaneme najíst - za reklamu na internetu? Pokud neumíte minimálně plynule anglicky, nebo neovládáte jazyk té které země, tak jste s cestováním omezeni pouze na ČR a Slovensko.
  8. Rozpočet - Kolik to celé bude přibližně stát? Sečteme ceny, kterých jsme se dopátrali, nebo je odhadli (cesta, ubytování, vstupné, základní stravování), něco přidáme pro rezervu a máme nějakou částku, kterou musíme dát dohromady před odjezdem, nebo i dříve, pokud budeme dopředu muset blokovat letenky, jízenky .... Někdy zjistíme, že bude daleko výhodnější si zaplatit zájezd od cestovní kanceláře, protože v něm máme vše - dopravu, ubytování, stravu, pojištění .... a program si zvolíme svůj vlastní - pro natáčení. Spolehlivou cestou je si levnějším natáčením doma vydělat na drahé a náročné cestování do ciziny.
  9. Inzerenti, sponzoři, partneři  -  vždy se dá dojednat něco, nebo někdo, kdo nám přispěje na náklady - pro koho bude zajímavé nám něco poskytnout za reklamu (místní  hotel, penzion, restaurace, firma ...), nebo inzerovat své služby a výrobky v našich videích (pokud například budeme točit evropské Aquaparky, můžeme oslovit výrobce a prodejce plavek, hraček do vody ...  pokud půjdeme tůru s batohy v lesích, oslovíme sportovní firmy, firmy pro turistiku ...)  Funguje to, na TV Mozaika naleznete desítky již realizovaných reklam tohoto druhu - ale je třeba mít v ruce jednu zásadní věc, než za někým půjdete - přesný plán a popis toho, co navrhujete, že zrealizujeme. Nemůžeme jít do firmy a nabídnout reklamu v pořadu "no chceme tam někdy jet, ještě moc nevíme kdy a přesně kam, ani co z toho chceme vlastně přivézt, ale potřebujeme od vás třicet tisíc a snad z toho nějaká reklama vypadne ...."  Tady než já někam napíšu, zavolám, nebo půjdu, musíme mít vypracovány všechny výše uvedené náležitosti (kam jedeme, kdy, na jak dlouho, co tam budeme dělat a natáčet, jaká videa z toho budou, pro jaké diváky ...). A tohle bude hlavně vaše práce - vy připravíte takový podrobný konkrétní plán (poradím, pomůžu, v ničem vás nenechám tápat, ale nic z toho, co můžete dělat sami, neudělám za vás). Až budete mít dobrý a realizovatelný plán v ruce, pak již jednání se sponzory převezmu a zkusím vše dotáhnout do smluv, to bude zas moje práce a odpovědnost, to nechci po vás.

     Máme tedy plán, máme jízdenky, víme vše potřebné, máme finace, jedeme, cestujeme a natáčíme, vrátíme se a máme plné paměťové karty z kamery natočeného materiálu. Vy můžete nyní odpočívat, pro mne začne práce třikrát delší, než byla cesta samotná - čištění materiálu, jeho střih a úprava do podoby výsledných videí.

     Poté vy opět přidáte ruku k dílu a pomůžete především s propagací a  šířením videa na internetu, You Tube a sociálních sítích, s komentáři a diskusemi s diváky - protože to je cesta, jak mít z videa a cest i příjmy. Příjmy - zisk - tedy váš honorář - může přijít ze tří zdrojů a sloučit se do výsledné sumy :

  1. Už před natáčením můžeme sehnat více peněz, než nakonec utratíme, takže to, co zbyde, je zisk.
  2. Po natáčení už víme přesně, co jsme si přivezli za materiály, většinou se podaří natočit i hodně toho, co jsme ani nečekali, nebo o čem jsme nevěděli - takže je čas na druhé a přesné kolečko oslovování inzerentů - dokud nejsou videa sestříhána a zveřejněna, můžeme do nich cokoli ještě vložit (placenou inzerci).
  3. Videa jsou trvale umístěna na You Tube kanálu TV Mozaika, ze kterého jsou dlouhodobě a opakovaně sdílena a šířena na internet a sociální sítě. Čím více budete v této fázi aktivní a pomůžete, čím větší bude počet shlédnutí na You Tube, tím více dostaneme jako partner You Tube peněz za monetizaci videí (odměna za reklamy, které You Tube dává před naše videa, nebo v páscích přes ně). Není to moc, ale při vyšší sledovanosti se to zajímavě zvedá - za milion shlédnutí je cca 10.000,- Kč (v Mozaice po provizi firmě, která se nám smluvně o vše okolo You Tube stará, máme přes ní přístup k rozsáhlé hudební knihovně zdarma a pod ...  je to cca 7.000,- Kč).

     Toto vše může znamenat jasně definovaný a čitelný zisk na celém projektu natáčecí cesty (ať už je to cesta do kavárny na Václavském náměstí, nebo desetidenní zájezd do Skandinávie za rybařením). Tento zisk si rozdělíme půl na půl. Jednoduše, férově, ihned.

      Co z toho všeho vyplývá? Že je televize Mozaika připravena splnit vám vaše cestovatelské touhy a sny a ještě vám umožnit slušný výdělek. Ale nefunguje to tak, že pro věc samotnou nic neuděláte, necháte se někam jen dovést, tam se párkrát usmějete do kamery, užijete si atrakcí, pojíte zdarma speciality ve vybraných restauracích a ještě budete mít nataženou dlaň pro tučný honorář. To se budete muset jedině stát slavnou a chtěnou světovou modelkou, nebo herečkou/hercem, u nich to tak možná funguje ... Naproti tomu u TV Mozaika má reálnou příležitost a otevřenou šanci téměř každý, i zcela neznámý nováček, který nikdy nic nenatočil - ale pokud nic neuděláte vy pro přípravu, průběh a propagaci cest a natáčení, neudělá TV Mozaika vůbec nic pro vás.


Tedy jak začít?

  1. Nejdříve mi o sobě napište co nejvíc na mail : redakce@mozaikatv.cz   Kdo jste, odkud jste, co děláte, co umíte, proč a kam chcete cestovat .... Přiložte fotografie (aktuální, současné a zřetelné fotografie jak tváře, tak postavy - budete před kamerou a zblízka), nebo videa s vámi. Neposílejte mi pracovní životopisy, nezajímají mne, napište mi podrobnější mail o sobě, o tom, jací jste, svými vlastními slovy. Chcete zaujmout milony diváků? Tak nejprve zaujměte mne!
  2. Pokud se už osobně známe, vynechte první krok a rovnou začněte druhým - přijďte s přesným návrhem, kam byste chtěli cestovat, co byste chtěli natáčet, co vás láká - nezajímají mne fráze typu "chci cestovat a poznávat nové lidi a kraje" - to není žádná informace, která by se mohla začít zpracovávat. Přijďte s tím, co přesně chcete - probereme, nakolik je to v dané chvíli možné, reálné a ufinancovatelné a pokud vám to odsouhlasím, začnete s přípravou a realizací.
  3. Vše další už máte jen a pouze ve svých rukou :-) A vše další už vyplyne jen a pouze z realizace kroku jedna a kroku dva.

Rady na konec :

  1. V Mozaice nejde o cestování s početným štábem, jedeme dva, já a vy. Víc lidí = mnohem větší výdaje. Já natáčím, vy jste před kamerou, mluvíte s diváky, předvádíte vše, co navštívíme. Tedy vy jste ta, nebo ten, kdo bude muset v Aquaparku do vody, na koňském ranči do sedla koně, v restauraci sníte chobotnici, nebo na statku jitrnici, vy půjdete před kamerou lesem na rozhlednu, vy si popovídáte před kamerou na mikrofon s majitelem útulné vinárničky na břehu moře .... Cestování je tedy o tom, že musíte být pro diváky zajímaví a zábavní, nesmíte být rozmazlení a zhýčkaní, musíte být schopni spát nejen v pohodlném hotelovém apartmá, ale i v lese pod širákem, nebo ve stanu, v chatce .... nesmíte mít velké zdravotní problémy a omezení, alergie, nechci s sebou přísné vegany, co vše odmítnou a jedí z vlastních krabiček (nic proti tomu, ale co mám pak natáčet?).  Já vám na druhou stranu osobně zaručím, že budete po celou dobu cestování se mnou v bezpečí, že když vás "protáhnu" lesem, tak zase zajistím, kde se umýt a najíst a dát do pořádku a odpočinout si. Dostanete najíst a napít, nezmrznete v zimě a v létě vás nesloží úpal. Cokoli speciálního bude zapotřebí, zařídím. Strava, výdaje, ubytování .... vše se hradí z rozpočtu televize - vy si můžete za své kupovat jen suvenýry pro své blízké a pod .... vše základní hradí TV Mozaika.
  2. Ještě jednou - důležité - vy jste ti, kdo je před kameru v kontaktu s diváky. Proto je musíte zajímat. Něčím - svými znalostmi, dovednostmi, vtipem,  šarmem, osobností. I kdybyste byli připravení na vše a zcestovali celý svět a přežili v tričku na ledovci v Antarktidě - pokud budete před kamerou nudní, ztrnulí, nezáživní, nebo naopak afektovaní, sprostí a podobně "odrazující",  tak mi budete více ke škodě, než k užitku. Takové odmítnu ihned, nejpozději jakmile se takto projeví - jednoduše a jednoznačně nezájmem diváků o videa s nimi.
  3. Nejde mi prioritně o to, jet jeden den točit něco a druhý den zas něco úplně jiného .... byl bych raději, kdybychom společně začali nějakým tématickým celkem. Témat je přitom nekonečně na výběr - jen pro příklad : pražské památky, výlety lodí po řekách, studánky a prameny v ČR, chráněné památkové rezervace, historická centra českých měst, sportovní, lanová centra, bobové dráhy, koupaliště .... autokempy, kempy a místa pro stanování, ekofarmy a ekozemědělství, tradiční a krajové trhy a výrobci, lidová řemesla, slavnosti a průvody, parky, aleje, zahrady .... zříceniny, hrady a zámky, ZOO a Zooparky .... ať už zvolíme to, nebo cokoli jiného, bude dobré si vždy stanovit plán a dodržet ho. Proto bude dobré na začátek spolupráce dávat menší, jednodušší a kratší cíle, než přejdeme k těm náročnějším. Můžeme si vytipovat napřiklad jedno větší město a zmapovat ho navícekrát - Vídeň, Paříž, Berlín, Madrid .... nebo si projít několik tras v dané lokalitě, například Českosaské Švýcarsko, Český Ráj, Slovenské Tatry, Francouzskou Riviéru ... nebo ze stovek léčivých pramenů v ČR vybrat deset a vytvořit první řadu seriálu ... a pak pokračovat ...
  4. Na začátek dávejte návrhy, které budou rozumně financovatelné. Když mi přijde úplně nový člověk a hned bude chtít týden utrácet v Eurodisneylandu .... tak na to dost těžko zajistím rozpočet a prodělám hromadu peněz - takových by pak přišly desetitisíce dalších. Ale když po určité době zaujme diváky natolik, že počty shlédnutí jeho videí půjdou do milionů, nejenže mu ten Eurodisneyland na týden, či dva zaplatím celý, ale dám mu i slušný honorář na útratu ... trochu přemýšlejte o souvislostech, o tom, jak věci funují ... v dobrém partnerství musí být ziskové a spokojené obě strany, ne pouze jedna.
  5. Buďte samostatní, aktivní, buďte v televizi Mozaika vítanou podporou, buďte užiteční - převezměte iniciativu, nečekejte stále, že vám někdo něco dá do klína na stříbrném podnose, že někdo udělá něco za vás, promyslete si předchozí informace, rozhlédněte se po celém tomto webu televize a začněte být k užitku sami, aniž by vás někdo musel tahat za provázek za sebou, nebo strkat do každého kroku před sebou. Buď na takovou práci máte "buňky", přirozený talent, chcete jí dělat a stačí vám napovědět a dát příležitost - nebo to raději nedělejte a běžte jinam. Ušetříte tak zbytečně promarněný čas svůj i můj.
  6. Tahle práce se nedělá z okamžité potřeby peněz, není to brigáda přes prázdniny, nebo před vánoci v supermarketu. Tohle je realizace vaší touhy být kreativní, něco dlouhodobě tvořit, mít radost z postupných výsledků, podílet se na růstu něčeho většího, kolektivního, co vás bude roky inspirovat - a když si tím i po nějaké době vystavíte a zajistíte dobré výdělky a stabilní živobytí, tak tím jen lépe pro vás. Jinými slovy - pokud hledáte brigádu, abyste měli na Vánoce na dárky, nebo v létě na dovolenou - prosím, hledejte ji jinde.

                                                                                                       Jaroslav Polák, ředitel a producent NET-TV Mozaika EU

Ukázky cestování a natáčení v rámci NET-TV Mozaika EU z posledních let :