Filmové recenze na NET-TV Mozaika EU

co je všechno nového z domova i ze světa v českých kinech

"Mezi otázkami, které mi studenti obvykle kladou, samozřejmě nikdy nechybí ta, jestli má člověk dělat film pro sebe, nebo pro publikum. Moje odpověď na ni zní, že film musíte dělat pro sebe coby diváka. Spekulovat o publiku je tak jako tak nemožné. O kterém publiku? Co to vůbec má znamenat, publikum? Existuje příliš mnoho rozdílných lidí na to, aby se člověk bavil tím, že si bude představovat, co by se jim mohlo líbit. Myslím tedy, že nejlepší řešení spočívá v tom, že natočíte film, na který byste sami rádi do kina šli - a podstoupíte riziko, že s vámi váš vkus možná nikdo další nebude sdílet.

Další otázka, na kterou musím často odpovídat, se týká stylu. Má člověk filmu vnutit svůj styl, nebo ho naopak má přizpůsobit námětu? U mně musí režie vždy stát ve službách příběhu. Vždycky. Když máte námět, který je po stránce ideologické či tématické velmi silný, tak se musíte umět až skoro vypařit a vsadit z hlediska režie na jednoduchost. A jindy, když pracujete s námětem krásným a velmi poetickým, který je ale chvílemi příliš subtilní, nebo tolik netáhne, tak můžete nasadit různé kudrlinky, salta a jiné obratné kousky. To však vy musíte vložit svůj talent do služeb filmu, ne naopak!

Miloš Forman, režisér  ( Lekce filmu)

"Často bývám dotazován, v čem je tajemství vedení herců, a když pak odpovím, že stačí vybrat si talentované lidi a nechat je dělat jejich práci, obvykle si všichni myslí, že žertuji. Přitom je to pravda. Režiséři mají často tendenci hercům do všeho moc mluvit a herci se tomu podvolují právě protože se rádi nechávají diriovat přespříliš. Rádi o svých rolích vedou nekonečné diskuze, celý proces budování postavy intelektualizují a podobně. A často se pak nakone do toho tak zamotají, že už nejsou přirození a spontánní. Myslím, že chápu, proč to dělají - oni i režisér se cítí jaksi provinile, že dělají něco tak jednoduchého a nutí se proto si ten úkol nějak zkomplikovat, aby tak zdůvodnili svoji finanční odměnu. Této hry se já nikdy neúčastním. Pochopitelně, když na mě herci mají jednu, dvě otázky, tak jim na ně odpovím, jak nejlépe můžu. Jinak ale angažuju nadané lidi a nechám je, aby dělali to, co umějí. Nikdy je k ničemu nenutím, důvěřuji plně jejich hereckému instinktu a jen velmi vzácně se stane, že mě zklamou. Jsem také toho názoru, že fakt, že točím dlouhé scény s minimálním počtem střihů, jim umožňuje skutečně hrát. Ve filmu totiž herci jinak příliš často mají třeba tři sekundy na to, aby začali nějakou větu, nebo pootočili hlavou, a pak čekají třihodiny, než můžou v jiném záběru tu větu, nebo otočení hlavy dokončit. Sotva nahodí motor a už aby ho zase vypínali. To je frustrující a myslím, že je to opak toho, co v jejich profesi může přinášet radost. Ať už je to jakkoli, vždycky, když nějaký můj film  přijde do kin, lidé jsou okouzlení hereckými výkony. Jsou jimi okouzlení i sami herci a oslavují mě jako hrdinu - přitom to jsou ale oni, kdo odvedl veškerou práci!"

Woody Allen, režisér ( Lekce filmu

Distribuční firmy a jejich filmové novinky :

Aerofilms: