Batát - Povijnice batátová


      Povijnice batátová (latinsky Ipomoea batatas), někdy také povijnice jedlá, je druh tropické rostliny patřící do čeledi svlačcovitých, jejíž kořenové hlízy jsou známé jako batáty či sladké brambory. Jejich oranžová odrůda se v Severní Americe nazývá jam.

     Původně pocházejí z Ameriky, z oblasti mexického poloostrova Yucatán a ústí Orinoka ve Venezuele. Batáty nejsou botanicky příbuzné pravým bramborům, ale oboje pochází ze Střední Ameriky. Batáty dorazily do Evropy asi o 100 let dříve a byly velmi oceňovány.

       Dnes existuje více než 400 různých odrůd batátů, navzájem se liší především barvou dužiny (fialová, načervenalá, oranžová, žlutá, bílá) a slupky, strukturou, tvarem a intenzitou sladké chuti.

      Nové hlízy obsahují 70 % vody, 18 % škrobu a 6 % cukru (dohromady 24 % sacharidů). Jejich energetická hodnota je asi o polovinu větší než u obyčejných brambor.  100 gramů má energetickou hodnotu zhruba 300 kJ. Sladkou chuť mají díky fruktóze, glukóze a sacharóze. V některých zemích se listy používají jako krmivo pro zvířata kvůli velkému obsahu železa, vitamínu A, B, C, E a vláknině.

     Povijnice batátová, neboli sladké brambory patří mezi velmi důležité užitkové rostliny tropů a subtropů. Jejich hlízy obsahují hlavně škrob, ale i cukr, díky kterým mají sladkou chuť. Stejně jako obyčejné brambory jsou mnohostranně použitelné, jak k vaření, tak i k pečení, ale i k získávání škrobu nebo alkoholu.

       Mezi deset největších pěstitelů batátů na světě patří především Čína, pak Malawi, Tanzanie, Nigerie, Indonésie, Etiopie, Angola, Uganda, USA a Indie.


      Oranžové hlízy jsou vhodné k vaření a zapékání a obsahují významné množství betakarotenu. Světlé, nažloutlé hlízy se dají smažit nebo přidat do těsta k pečení.

     Oranžová barva batátů, které se prodávají v našich obchodech, je způsobena obsahem karotenoidů. Batáty patří k nejvýživnějším druhům zeleniny vůbec a jsou prý i prevecí proti rakovině. Z vitamínů batáty obsahují vitamín "C" a vitamín "B6", který je skvělý jako prevence proti srdečním onemocněním a pomáhá i proti nespavosti a depresím. Již zmíněný betakaroten zabraňuje vzniku rakoviny dásní, úst, žaludku, či slinivky břišní. V batátech najdeme i prospěšný draslík, který má dobrý vliv na správnou funkci srdce, snižuje krevní tlak a pomáhá ometovat vznik ledvinových kamenů - také selen - v bramborách ho je více než v ořeších a semínkách.

       Dále obsahují rostlinné steroly, které snižují hladinu cholesterolu a snižují možnost vzniku rakoviny trávicího traktu. Velkou část vlákniny v batátech tvoří pektin, který stejně jako steroly snižuje cholesterol.

       Další protirakovinovou látkou je kyselina chlorgenová, ničící škodlivé karcinogeny, stejně jako kyselina kávová, která je také dobrá jako prevence proti rakovině a dokonce i proti viru HIV.

       Ve srovnání s ostatními přílohami, jako je např. rýže, či těstoviny, obsahují výrazně menší množství kalorií, proto jsou vhodné i pro ty, kdo touží po zhubnutí.

      Z těchto hledisek by bylo nejlepší konzumovat baráty nejlépe pečené a se šlupkou, tak se do těla jednak dostane nejvíce nerozpustné vlákniny (5x více, než při konzumaci banánu) - ta pomáhá proti hemeroidům, obezitě, nebo zácpě. Pečením uvolníme z batátů cukry a škroby, díky čemuž jsou sladké a lze z nich lépe získávat i betakaroten.


Co vařit z batátů :

  • Kaše je výborná a když jí chcete více, udělejte ji napůl z klasických brambor, napůl z batátů.
  • Vynikající jsou batátové hranolky.
  • Batáty zapečené se sýrem :  batát, cibule, česnek, paprika - batát uvařte a pokrájejte na plátky, zeleninu nakrájejte na menší kousky, vše smíchejte s olivovým olejem a dejte do trouby zapéct. Nakonec položte nahoru plátky balkánského sýra a až se rozteče, máte hotovo.
  • Pečené batáty : batáty očistěte a nakrájejte na kousky i se šlupkou. V misce smíchete chilli papričku, sezamový olej, med, pikantní hořčici, bylinky (oregano, tymián, provensálská směs ....). Batáty v této směsi obalte, dejte na pečící plech a pečte do změknutí.
  • Batáty lze je přidávat i do smoothie, zahušťovat jimi polévky či omáčky.
  • Dbejte na to, aby byly batáty vždy konzumovány společně s nějakým tukem kvůli obsaženým vitamínům rozpustných v tucích.

Pěstování batátů :

      Můžete si batáty vypěstovat sami na zahradě, stačí zasadit nějaký starší batát - jako brambor. Počítejte ale s poměrně velkým pozemkem. Rostlina je totiž plazivá a potřebuje prostor. Pěstování se ale nijak zvlášť neliší od brambor.

     Kořenové hlízy menších velikostí umístíme do brázd asi 10 cm hlubokých. Brázdy budou od sebe asi 40 cm a každý batát pak dáme také ve vzdálenosti 40 cm. Spon tedy bude přibližně 40×40 cm. Na hlízy pak můžeme poházet dobře rozložený kompost nebo hnojivo na brambory. Vše pak zahrneme do hrůbků, takže dostaneme řádky, jako bychom pěstovali brambory.

       Podobně jako brambory lze i batáty rychlit. Můžete je nechat naklíčit nebo dokonce předpěstovat. K tomu se nejlépe hodí vymyté tetrapakové krabice od mléka. Do každé dáme klasický zahradní substrát do ½ výšky a jednu menší hlízu pupeny nahoru. Hlízu zaházíme substrátem, navlhčíme a necháme rašit a růst při teplotě do 20ti stupňů. Dbáme na to, aby substrát zcela nevyschl. Předpěstované rostliny vysazujeme na stanoviště až po "zmrzlých".

     Během vegetace v suchém období zavlažujeme. Jen tak dosáhneme výnosů kolem deseti středně velkých hlíz z jedné rostliny.

      Rostliny mohou kvést různě barevnými i velkými květy. Po zaschnutí lodyh koncem září hlízy opatrně vyjmeme ze země tak, abychom je nepoškodili. Uskladníme v lísce na suchém, chladném, dobře větraném místě a tmavém místě.


Batátové nudle  (HOSAKU, OTTOGI) - nudle z batátových brambor, jsou součástí asijské (čínské, korejské, japonské, thajské ...) kuchyně, používají se jako příloha, nebo do polévek. Jsou přirozeně bezlepkové a proto vhodné pro osoby trpící celiakií.

JAPCHAE-ČAPČE - je korejské jídlo s batátovými nudlemi, restovanou zeleninou, houbami a masem, nejčastěji hovězím.


Doporučená videa naší autorské produkce - přihlašte si odběr našeho You Tube kanálu MOZAIKA TV :